
 Appeal number: EA/2005/0032 

Information Tribunal  Appeal Number: EA/2005/0032 
 

Freedom of Information Act 2000 (FOIA) 
 
 

Preliminary Hearing heard 
at Procession House London 

Decision Promulgated

on 14 and 15 June 2006  
and at 46 Bedford Square London  
on 5 July, 2006  

29th August 2006

 
 

Before 
 

JOHN ANGEL 
Chairman 

Henry Fitzhugh and John Randall 
Lay Members 

 
 

Between 
 

STEVEN SUGAR 
Appellant 

 
And 

 
THE INFORMATION COMMISSIONER                    

Respondent 
And 

 
THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION             

Additional Party 
 
 
 
Representation: 
 
For the Appellant: in person  
For the Respondent: Mr Paul Nicholls 
For the Additional Party: Ms Monica Carrs-Frisk QC and Ms Kate Gallafent 

 
 

 
 
 

 1



 Appeal number: EA/2005/0032 

Decision 
 

At this preliminary hearing the Tribunal finds that at the time of the request made by Mr Sugar to the 

BBC for a copy of the Balen Report it was held for purposes other than those of journalism, art or 

literature.  

 

The Tribunal substitutes a partial decision notice to this effect and requires the parties, within 20 days 

of the date of this decision, to provide written submissions as to how they consider the Tribunal should 

now best dispose of the appeal.  

 

 
 
 

Reasons for Decision
 
 
The preliminary issue before the Tribunal 
 

1. On 21 March 2006 the Tribunal ordered that two preliminary issues be considered as follows: 

(a) whether the Tribunal had jurisdiction to hear the appeal and if it found that it did have 

jurisdiction then the Tribunal would consider the second preliminary issue, namely 

(b) whether the Balen Report, the information requested by the Appellant under s1(1) the 

Freedom of Information Act 2000 (FOIA) in this appeal, was held by the British 

Broadcasting Corporation (the BBC) for the purposes of journalism or for some other 

purpose within the meaning set out in Schedule I Part VI to FOIA.  

2. The Tribunal already having found that it has jurisdiction, now turns to the second preliminary 

issue. 

3. It should be noted that the Tribunal holds the Balen Report in confidence in accordance with an 

order of 21 March 2006. 

 

 

 

 

 2



 Appeal number: EA/2005/0032 

The request for information 
4. On 8 January 2005 Mr Steven Sugar (Mr Sugar) requested by letter to the BBC “a copy of the 

report by Mr Michael Balen regarding the BBC’s news coverage of the Middle East, in 

particular the conflict between Israel and the Palestinians.” He continued “I understand from 

press comment about this report that it was provided to BBC management in the last few 

months of 2004”. Mr Balen’s actual name is Malcolm Balen (Mr Balen). 

5. On 11 February 2005 Miss Liz Waite from Information Policy and Compliance BBC Freedom 

of Information department emailed Mr Sugar informing him that the information he requested 

was not covered by the Freedom of Information Act 2000 (FOIA). She continued: 

“Information about BBC programmes, content and their production is not covered by 

the Act. The impartiality of our journalism is an important part of the production. 

(Schedule 1 of the Act says that the BBC is covered in respect of information held for 

purposes other than those of journalism, art or literature).” 

6. By email dated 11 February 2005 Mr Sugar asked the BBC to review its decision.   The 

decision was upheld on 16 March 2005. 

7. Mr Sugar complained to the Information Commissioner (IC) by letter dated 18 March 2005. 

The IC issued a provisional decision on 24 October 2005 (the Provisional Decision) indicating 

that the IC was inclined to conclude that the BBC was correct to have “applied the derogation” 

to the request. On 2 December 2005 the IC issued a final decision in relation to the request 

stating that : 

“(i) the Balen Report is held for the purpose of journalism, art or literature: and 

(ii) the BBC has correctly applied Part VI of Schedule 1 to the Act.” 
 

The statutory framework 
8. S.1 FOIA sets out the general right of access to information held by public authorities.  S.1(1) 

states 

(1) Any person making a request for information to a public authority, is entitled – 
(a) to be informed in writing by the public authority whether it holds information of the 

description specified in the request, and 
(b) if that is the case, to have that information communicated to him.  

 

9. A “public authority” is defined in s.3 FOIA.  S. 3(1) provides: 

 3



 Appeal number: EA/2005/0032 

(1) In this Act ‘public authority’ means-  
(a) subject to section 4(4), any body which, any other person who, or the holder of any 

office which – 
(i) is listed in Schedule 1, or 
(ii) is designated by order under section 5, or  

(b) a publicly-owned company as defined by section 6. 

(Section 4(4) is not relevant to this appeal) 

 

10. S. 7(1) of FOIA provides that: 

Where a public authority is listed in Schedule 1 only in relation to information of a 
specified description, nothing in Parts I to V of this Act applies to any other information 
held by the authority. 

 

11. The BBC is listed in Part VI of Schedule 1 to FOIA, as follows: 

The British Broadcasting Corporation, in respect of information held for purposes other 
than those of journalism, art or literature. 

 
12. The parties agree that the particular derogation with which this appeal is concerned is that of 

“journalism”. 

 
 

Journalism 
 

13. FOIA does not define “journalism”. The Oxford English Dictionary provides a number of 

meanings, for example: 

 

• Journalism: the activity or profession of being a journalist; the business or 

practice of writing and producing newspapers. 

 

• Journalist:  a person who writes for newspapers or magazines or prepares news 

to be broadcast on radio or television; a person employed to write or, edit, or 

report for, a newspaper, journal, or newscast. 

14. Mr Maurice Asielue (Mr Asielue), the Senior Complaints Resolution Manager of the IC in the 

Provisional Decision provides a well considered approach to the meaning of the derogation. He 

states: 

 4



 Appeal number: EA/2005/0032 

It is the Commissioner’s view that the ultimate purpose of the derogation is to protect 

journalistic, artistic and literary integrity by carving out a creative and journalist space for 

programme makers to produce programmes free from the interference and scrutiny of the 

public. This position is consistent with the Human Rights Act 1998, as it could be argued 

that the invasion of this space is a restriction on the programme maker’s ability to exercise 

free speech. This ultimate purpose is referred to in this letter as the “Creative Journalistic 

Purpose”. 

15. Mr Asielue acknowledges that a source for a definition of the derogation is the “special 

purposes” under the Data Protection Act 1998 (DPA) which we consider later in this decision.  

16. The Provisional Decision interprets the meaning of the derogation “broadly to include all types 

of output which the BBC produces and broadcasts.” However the Commissioner’s view is that 

“the derogation is not meant to exclude the more strategic, management and logistic activities 

of programme-makers from the remit of the Act, except where these activities: 

(a) deal with the sustenance, promotion and development of the Creative Journalistic 

Purpose that the derogation is meant to protect: and 

(b) involve the actual utilisation of creative journalistic, artistic or literary skills.” 

17. In this case we have heard different arguments from the parties as to the meaning of 

“journalism”.  In order to illuminate these competing arguments we set out the background to 

the legislation. 

 

Background to the legislation 
18. The White Paper, ‘Your Right to Know’, was published in December 1997.   It sets out the 

purpose of FOIA as follows: 

 

“This White Paper explains our proposals for meeting another key pledge – to 

legislate for freedom of information, bringing about more open Government.  The 

traditional culture of secrecy will only be broken down by giving people in the 

United Kingdom the legal right to know.  This fundamental and vital change in the 

relationship between government and governed is at the heart of this White Paper.” 

(Prime Minister’s preface) 

 

 5



 Appeal number: EA/2005/0032 

19. With the White Paper, the government also published a background paper setting out the key 

issues which had been considered in the preparation of the White Paper. These were the issues 

which were considered by the relevant cabinet committee, CRP (FOI), and on which decisions 

were taken before publication of the White Paper. The cabinet committee considered whether 

the public service broadcasters (PSBs) should be covered by any proposed Act and stated: 

 

“Public Service Broadcasters: the BBC, Channel 4 and S4C are public corporations 

that operate to a defined remit specified in the Royal Charter (BBC) and legislation 

(Channel 4 and S4C). All three operate independently of Government editorially and to 

the greatest extent possible in economic and regulatory terms. It might be regarded as 

anomalous for them to be within the scope of the FOI legislation when the private media 

(Channels 3 and 5, cable and satellite channels, the Internet, the press and freelances of 

all sorts) would not.”  

 

20. From the beginning of the legislative process, the government had considered the position of 

the PSBs in relation to their editorial independence and competitive position with other 

broadcasters.  When the White Paper was published, however, the BBC, Channel 4 and S4C 

were included as bodies to whom the Act would apply without any qualification.  This decision 

was explained, some time after the event, in a letter of 9th September 2003 to Rosemary Jay of 

Masons solicitors from the Information Rights Division of the Department of Constitutional 

Affairs (the Jay Letter). The letter said: 

 

“The conclusion reached was that, subject to the exemptions in the act, the public 

function carried [by] public service broadcasters meant that they should be publicly 

accountable, and therefore should be covered by the FOI Act.”  

(Word in square brackets added by the Tribunal to make sense of the sentence.) 

 

21. On 19 May 1998, the House of Commons Select Committee on Public Administration 

published a third report on the White Paper. The report commented on the inclusion of the PSBs 

(at para 45) as follows; 

 

 6



 Appeal number: EA/2005/0032 

The public service broadcasters—the BBC, Channel 4 and S4C will come under the Act. 

As the White Paper says, "it might be regarded as anomalous for them to be within the 

scope of the Freedom of Information legislation when the private media ... would not". 

As the Guild of Editors say, their inclusions raise some difficult questions in relation to 

their newsgathering activities. (They may well argue that other information they hold 

should be withheld on commercial confidentiality grounds: this is dealt with below, 

paras. 58 to 66). It is unclear if sources of information could be protected under any of 

the "specified interests" in the White Paper. We recommend that the Government should 

make this point clear in their response to this Report. 

 

 

22. On 21 July 1998, the government’s response to the Select Committee’s report was published.  

The government responded to the Select Committee’s comment on the PSBs inclusion in the 

Act (at para. 19) as follows: 

 

“The Government is clear about the need to ensure that Freedom of Information does 

not diminish freedom of expression, and the rights of the media under Article 10 of the 

European Convention on Human Rights. The Government believes that the structure of 

"Gateway" provisions (including barriers to premature disclosure of information due to 

be published at a future date) together with the specified interests, should provide a 

good degree of protection for the necessary interests of public service broadcasters. In 

particular, the "information supplied in confidence" specified interest should protect 

confidential sources of information to journalists, while personal information within the 

data protection law will be covered by the particular protection given to information 

held for journalistic purposes. The Government will however, consider carefully as it 

moves towards publication of a draft FOI Bill, whether anything further is needed to 

ensure a satisfactory approach to the issue of investigative journalism which the 

Committee has raised. Broadcasting and other media organisations will of course have 

an opportunity to comment on the draft Bill after it has been published. 

 

 7



 Appeal number: EA/2005/0032 

23. One broadcaster took an early opportunity to comment. On 10 June 1998, Jan Tomalin, Head of 

Legal and Compliance at Channel 4, wrote to the government minister, Lord Williams of 

Mostyn, about the effect of FOIA on PSBs.  She explained Channel 4 was concerned that FOIA 

would: 

 

“undermine programme-making and hence the steps taken by the Government to ensure 

that, on Data Protection and Human Rights, the door is not open to prior restraint and 

other inroads on legitimate free expression.” 

 

24. She went on to say: 

“We have asked that any freedom of information right which requires Channel 4 to 

disclose material collected for journalistic purposes be given the most careful scrutiny.” 

 

25. On 25 September 1998, Lord Williams replied to Channel 4 to reiterate that the BBC and 

Channel 4 would be subject to FOIA because they should be publicly accountable.  In response 

to Channel 4’s point on ‘material collected for journalistic purposes’. Lord  Williams said:   

 

“I am clear that the Freedom of Information Act must not diminish freedom of 

expression and the rights of the media under Article 10 of the European Convention on 

Human Rights.  The proposed ‘Gateway’ provisions and the specified interests should 

provide the protection needed.” 

It should be noted that most of these latter provisions and interests have become exemptions under 

FOIA. 

 

26. It is clear from this exchange that the government recognised the need to consider the impact of 

Article 10 ECHR in relation to PSBs.   For completeness we set out Article 10 ECHR: 

      Article 10 – Freedom of expression 

1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold 

opinions and to receive and impart information and ideas without interference by public 

authority and regardless of frontiers. This article shall not prevent States from requiring the 

licensing of broadcasting, television or cinema enterprises.  

 8



 Appeal number: EA/2005/0032 

 

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be 

subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and 

are necessary in a democratic society, in the interests of national security, territorial 

integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health 

or morals, for the protection of the reputation or rights of others, for preventing the 

disclosure of information received in confidence, or for maintaining the authority and 

impartiality of the judiciary.  

 

27. A draft FOI Bill was published in May 1999.  It did not expressly include the BBC in its 

coverage leaving that to be dealt with by statutory instrument, as with other public authorities.   

 

28. On 21 October 1999, an internal BBC memo written by David Fawcett (Mr Fawcett), a Senior 

Adviser Policy Development, confirmed that several BBC representatives, including himself, 

had met Home Office officials to continue discussions on the draft Bill. The memo reports on 

the BBC’s understanding of the outcome of the meeting, and records, in particular the following 

points made by Home Office officials: 

“2. As you will recall, setting aside our dismay as journalists at a particularly restricted FOI 

regime, our position on the draft legislation was: 

• We accepted that the BBC as a public body should fall within FOI 

• We were concerned, however, to ensure a distinction between our public functions 

(equivalent to those of the ITC) and our private functions (like those of other 

broadcasters or journalists). The draft Bill seemed to provide the vehicle for 

making this distinction. 

• If we did not achieve this general protection, we would have to rely on a series of 

individual exemptions and exclusions in the draft Bill, on which we sought 

assurance and in some cases suggested improvements in the drafting. 

• We wanted adequate protection for the free and frank exchange of internal advice 

and deliberation, similar to that afforded to Whitehall 

3. We reiterated these points at the meeting. The main points in response were: 

• Yes, the BBC would be designated as a public authority for the purposes of FOI 

 9



 Appeal number: EA/2005/0032 

• But no, the Home Office did not intend to distinguish between our public and 

private functions – we were not alone in this (see, for example, Health Authorities 

who “compete” in the health care market), and Ministers were steadfastly 

refusing to open the floodgates. We were left in no doubt that it was not worth our 

while pressing this further – far better to focus on areas where concessions were 

possible. 

• The Home Office believed that the various exemptions/exceptions in the draft Bill 

did provide sufficient protection for each of the areas in which we had specific 

concerns – including our competitive position, protection of our sources etc 

• The Bill’s provisions were intended to give us the same level of protection for 

“free and frank exchange” as Whitehall. 

4.  In addition, officials made two very significant offers: 

• To seriously consider including in the Bill a specific exemption for “material held 

for journalistic, literary or artistic purposes”, for which there is a precedent in 

Data Protection law. This would be a very great prize for us, in the absence of a 

general distinction between public/private. At a stroke it would exclude most of 

our day-to-day activities in programmes and journalism. Officials felt that this 

was a very realistic suggestion, which Ministers could adopt without opening the 

public/private floodgates 

• To support the designation of the Board of Governors as a “responsible person” 

under the legislation for the purposes of deciding what the BBC information 

would be considered to threaten “free and frank exchanges” or effective conduct 

of our affairs if released. This was a completely unexpected offer – we had it on 

our wish list, but barely hoped we would get a positive response. 

5. These are the headline points – and the overall picture is now very satisfactory indeed if we 

can ensure it is delivered.” 

[Underlining and bold in original] 

 

29. Mr Fawcett followed up the meeting in a letter to Lee Hughes at the Home Office of 22 October 

1999. Mr Fawcett accepted that the BBC should be covered by the Act but expressed the BBC’s 

concern that the Act  

 10



 Appeal number: EA/2005/0032 

 

“should not jeopardise the carrying out of our day-to-day functions as a public service 

broadcaster and journalistic organisation.  In both respects, the BBC, though a public 

body, operates in a competitive marketplace in which ill-timed disclosure of information 

could seriously affect our ability to fulfil the objects set for us by our Royal Charter.  At 

our meeting, we sought assurances that the way in which the legislation is implemented 

would recognise the need for confidentiality across much of our day-to-day activities.”  

 

30. Mr Fawcett suggested that the proposed exemption for information intended to be published 

would not, by itself, be adequate. He expressed concern at: 

 

“ having to rely on provisions such as this to protect us from having to provide 

programme material to the public (or our competitors) on demand.  We do not believe 

that such material should be classed as ‘information’ for the purposes of the Act.  

Relying on general provisions which do not recognise the special nature of programme 

material is bound to be unsatisfactory. Here, for example, the clause would enable us to 

refuse to provide material which we intended eventually to publish.  But it would 

arguably not cover programme material which is not transmitted – for example Out-

takes, which may or may not be being held ‘with a view to publication’.  We cannot see 

what public interest would be served by requiring us to make such material available”. 

31. He went on to say: 

“As argued at the meeting, in the absence of a general exemption for our private 

broadcasting and programme making functions, we would favour instead a solution 

tailored to these particular circumstances, whereby any information would be exempt 

from disclosure if it was being held for ‘journalistic, literary or artistic purposes’.  This 

follows the formulation of section 32 of the DPA. We would press strongly for such a 

provision, and would welcome an early indication of whether Ministers are likely to find 

it acceptable.” 

 

32. Mr Fawcett also reiterated the argument for the BBC to be included in what has since become 

s.36 FOIA exemption (prejudice to effective conduct of public affairs) by providing that it 

 11



 Appeal number: EA/2005/0032 

should cover “any other public authority” and not just government departments. It should be 

noted that the BBC (through its Governors, sitting as a Board or individually) has been 

designated as “qualified persons” under the exemption. 

 

33. On 25 October 1999, Mr Hughes replied to Mr Fawcett sending him an advance copy of 

Schedule I to the Bill and in his letter explained that the BBC had been designated as a public 

authority “otherwise than in respect of information held for the purposes of journalism, artistic 

purpose or literary purpose”.  

 

34. The Bill in this form was presented to Parliament on 18 November 1999 and was unchanged, in 

respect of the derogation, during the Bill’s passage through Parliament and was enacted on 30 

November 2000, in this respect, as originally drafted. 

 

35. After publication of the Bill, the Department of Culture, Media and Sport (DCMS) was 

requested by a Japanese broadcaster to ‘expand on the definition of journalism, art or literature’ 

and to explain why this was excluded from the scope of the Bill. In a letter to the DCMS dated 

13 January 2000 (HO Letter), the Home Office said: 

 

“The Government has sought to ensure that by including them [the public service 

broadcasters] in the Bill does not place them at an unfair disadvantage to their 

commercial rivals.  The Bill therefore provides that the inclusion of the public service 

broadcasters does not relate to information held for journalistic, artistic or literary 

purposes. 

 

The intention behind this limitation is to protect the resource constituted by information 

gathered by the public service broadcasters for the purpose of programme making.  

Section 32 of the DPA makes similar provision. 

 

Information held by the public service broadcasters in relation to their operation, 

administration, management, policies etc is covered by the Bill.” 

 

 12



 Appeal number: EA/2005/0032 

 

 

Association with data protection laws 
36. The Data Protection Act 1998 (DPA) makes specific provision for “the special purposes …of 

journalism” (s.3 DPA).  It is clear that this provision was included in the DPA in order to ensure 

compliance with the Article 10 ECHR.  This can be seen from the Data Protection Directive 

95/46/EC (the DP Directive) upon which the DPA was based. 

 

37. Recital 37 to the DP Directive states that ‘the processing of personal data for purposes of 

journalism or purposes of literary or artistic expression… should qualify for exemption…in so 

far as necessary to reconcile the fundamental rights of individuals with freedom of information 

and notably the right to receive and impart information, as guaranteed in particular in Article 

10…’  Article 9 of the DP Directive states: 

 

Member States shall provide for exemptions or derogations… for the processing of 

personal data carried out solely for journalistic purposes or the purpose of artistic or 

literary expression only if they are necessary to reconcile the right to privacy with the 

rules governing freedom of expression. 

 

It should be noted that exemptions or derogations were only permitted if they were ‘necessary’ to 

achieve Article 10 compliance. 

 

38. In Goodwin v. United Kingdom (1996) 22 EHRR 123 the European Court of Human Rights 

(ECHR), considered the protection of journalists' sources and the extent to which it was 

acceptable under the ECHR for the English courts to have ordered a journalist to reveal her 

sources.  The ECHR explained the importance of protecting journalists' sources in the following 

terms (para 39): 

 

Protection of journalistic sources is one of the basic conditions for press freedom, as is 

reflected in the laws and the professional codes of conduct in a number of Contracting 

States and is affirmed in several international instruments on journalistic freedoms (see, 

 13



 Appeal number: EA/2005/0032 

amongst others, the Resolution on Journalistic Freedoms and Human Rights, adopted at 

the 4th European Ministerial Conference on Mass Media Policy (Prague, 7-8 December 

1994) and Resolution on the Confidentiality of Journalistic' Sources by the European 

parliament, 18 January 1994, Official Journal of the European Communities No. 

C44/34).  Without such protection, sources may be deterred from assisting the press in 

informing the public on matters of public interest.  As a result the vital public-watchdog 

role of the press may be undermined and the ability of the press to provide accurate and 

reliable information may be adversely affected.  Having regard to the importance of the 

protection of journalistic sources for press freedom in a democratic society and the 

potentially chilling effect an order of source disclosure has on the exercise of that 

freedom, such a measure cannot be compatible with Article 10 (art. 10) of the 

Convention unless it is justified by an overriding requirement in the public interest. 

 

39. The DPA implemented an exemption under s.32(1) for “personal data which are processed only 

for the special purposes….if - 

 

(a) the processing is undertaken with a view to the publication by any person of any 

journalistic, literary or artistic material, 

 

(b) the data controller reasonably believes that, having regard in particular to the special 

importance of the public interest in freedom of expression, publication would be in the 

public interest, and 

 

(c) the data controller reasonably believes that, in all the circumstances, compliance with 

that provision is incompatible with the special purposes.” 

 

40. Under s.32(6) the DPA defines the term “publish” as making journalistic, literary and artistic 

material available to the public or a section of the public. 

 

41. The DPA makes further provisions under s.32(4)-(5) to enable a court to stay proceedings 

brought against a data controller under other provisions of the DPA if it appears to the court, or 

 14



 Appeal number: EA/2005/0032 

if the data controller claims, that the processing which is the subject of the proceedings is being 

carried out for the special purposes and to publication by the data controller (See Campbell v 

Mirror Group Newspapers Ltd [2002] EWCA Civ 1373 - Lord Phillips, at para. 121). The 

intention behind this sub-section appears to be to prevent so-called “gagging” orders intended to 

restrain freedom of expression and the freedom of the press. 

 

42. Mr Nicholls argues that there is a difference between the BBC’s derogation under Schedule 1 

FOIA and s.32 DPA, although both are concerned to protect the right to freedom of expression. 

Under the DPA there is a countervailing interest which needs to be borne in mind and that is the 

interest in the privacy of the data subject under Article 8 ECHR.  Therefore, the right to free 

expression recognised by s.32, is curtailed by a competing right to privacy.  Hence it is personal 

data processed only for these special purposes, which are exempt from the DPA's various 

provisions. Under FOIA there are no countervailing interests in relation to the BBC and its 

position in determining whether it is subject to FOIA.  There is an interest similar to that under 

the DPA in protecting the Article 10 right to freedom of expression.  But there is no 

countervailing interest under Article 8 which falls to limit that freedom.   

 

43. Mr Nicholls finally submits that the scope of the meaning of journalism under the DPA is 

different from that under FOIA. The exemption under the DPA applies only where information 

is held ‘solely’ for the purposes of journalism. The derogation under FOIA does not require that 

the sole purpose for which the information is held is journalism. 

 

Hansard 
44.  Mr Sugar referred the Tribunal to passages in Hansard. Until Pepper v Hart [1993] AC 593, the 

courts denied themselves reference to Hansard for the purposes of interpreting legislation. That 

case permitted reference but only subject to strictly controlled conditions which are set out in 

the speech of Lord Browne Wilkinson which is reported at page 634.  He said: 

“ My Lords, I have come to the conclusion that, as a matter of law, there are sound 

reasons for making a limited modification to the existing rule (subject to strict 

safeguards) unless there are constitutional or practical reasons which outweigh them.  

In my judgment, subject to the questions of the privileges of the House of Commons, 

 15



 Appeal number: EA/2005/0032 

reference to Parliamentary material should be permitted as an aid to the construction of 

legislation which is ambiguous or obscure or the literal meaning of which leads to an 

absurdity.  Even in such cases references in court to Parliamentary material should only 

be permitted where such material clearly discloses the mischief aimed at or the 

legislative intention lying behind the ambiguous or obscure words.  In the case of 

statements made in Parliament, as at present advised, I cannot foresee that any 

statement other than the statement of the Minister or other promoter of the Bill is likely 

to meet these criteria.” 

 

45. Mr Sugar submitted that references to Hansard were not admissible, although pointing us to a 

number of passages from Hansard, should we take a different view. We agree that the material referred 

to us from Hansard does not satisfy the criteria set out in Pepper v Hart and therefore we have not 

sought to take the Hansard references into account.  

 

 

Background to the Balen Report 
46. Richard Sambrook (Mr Sambrook), Director of News at the BBC in 2003, provided the context in 

which Mr Balen joined the BBC, in evidence to the Tribunal as follows:     

 

“In mid-autumn 2003, the BBC was under close scrutiny from lobby groups in relation 

to its coverage of the Middle East.  This scrutiny came from a variety of sources, 

including pro-Arab and pro-Israeli groups and leading members of the Jewish 

community. 

 

I received a significant amount of correspondence on the subject.  Due to the other 

demands of my job, I was not able personally to engage with these groups to the extent 

that I would have liked, but considered that it was important for BBC News to do so to a 

greater extent.  I thought it would be useful to have a senior journalist with sound 

editorial judgment who was able to spend time talking to these groups and engage them 

in the discussion.  This would reflect the BBC’s recognition that the lobby groups’ views 

 16



 Appeal number: EA/2005/0032 

were important and worthy of being taken seriously, allowing us to better understand 

the merits of their arguments and, where appropriate, act on them”.   

It should be noted that Mr Sambrook had a very senior role at the BBC responsible for a large 

number of employees. 

 

47. Subsequently, Mr Sambrook hired Mr Balen.  Mr Sambrook said in evidence: 

 

“I discussed the idea with him initially because I knew that he was available and I had 

worked with him in the past and had a great deal of respect for him, and once I 

established that he would be interested in the role I discussed it with Mark Byford, who 

was then the Director of the World Service, because clearly that is the other important 

dimension of the BBC journalism, the international journalism” [Transcript 15th June 

p11].   

 

48. In relation to the appointment Mr Sambrook explained: 

 

“I think there were two aspects to employing Malcolm Balen which were unusual:  one 

was to bring somebody in with a particular focus in that way, which I do not think we 

have done before.  We often had asked for reviews of our coverage and had had 

intensive periods of reviewing aspects of coverage, not just the Middle East, but politics 

and business and many other things as well, but the normal pattern would be to second 

an editor into looking at that for a period of time.  Indeed, when Malcolm was editor of 

The Nine O’Clock News I think he was seconded in that way for periods of time to do 

particular reports.  But it was unusual to bring somebody in certainly.  But one of the 

reasons I decided to do that I believed it would be a benefit to have somebody focused 

purely on that and was not also having to manage programme teams and manage 

bureau and so on as well.  I thought there would be a benefit to having not only the 

concentrated attention, but somebody who was, if you like, free from those other 

pressures.  I think the other unusual aspect of it was that from the very beginning I 

believed it was right that this role should have an external focus as well, because there 

was a high level of lobbying and concern and complaint, and therefore I thought it 

 17



 Appeal number: EA/2005/0032 

appropriate and responsible of us to actively engage with that and take a view about 

whether those were justified or not” [Transcript 15th June p8-9].   

 

49. Mr Balen signed a contract on 17 October 2003 to work as “Middle East Consultant in News” from 

1 November 2003 to 31 October 2004.  Mr Balen’s duties and responsibilities were not specified in his 

contract, and in evidence to the Tribunal, he explained that his role at entry was “not clearly defined”.  

In evidence to the Tribunal Mr Sambrook explained: 

 

“I think it is quite important to understand that the role was originally envisaged as a 

support to me as Director of News, and somebody who could simply pay attention and 

advise me personally on the rights and wrongs of some of the complaints, but also take a 

view, as I say, across a period of time about our coverage and come up with some 

thoughts about how we strengthen our coverage going forward.  So from that point of 

view it was not a formal position in the sense of an editorship would be, or a senior 

managerial responsibility, which is why it was configured as a senior editorial adviser.  

Malcolm, of course, is very well known and respected within BBC News, so I knew he 

would be able to build strong relationships with programme editors and so on as well.  

But it was very much an experiment.  …….. it was an unusual appointment, we had not 

done it this way before, so it was an experiment to some extent, and I think Malcolm and 

I decided we would agree the broad areas and broadly how it might work, but see how it 

evolved over the first few months and redefine it as we went along”.[Transcript 15th June 

p12-13] 

 

50. Mr Balen was later referred as an “adviser”.  Mr Sambrook explained this change in evidence to the 

Tribunal: 

 

“He was concerned, and we did have a discussion, that he should be clearly positioned 

as separate from the programme teams and programme management, yes.  Whether or 

not ‘consultant’ and ‘advisor’ reflect that independence, or there is a difference to the 

extent to which they reflect that independence, you know, I mean I do not think people 

judge.  But I think the issue was much more that he was going to be positioned as not 

 18



 Appeal number: EA/2005/0032 

having line management responsibilities, and we believed that although contractually – 

as I have said before, the basis of the BBC contract was to contract him as a consultant 

– he was ‘consultant’, we felt ‘adviser’ more properly reflected the role he was playing 

within the organization” [Transcript 15th June p17-18]. 

 

51. Mr Balen was introduced to BBC staff by emails sent by Mr Mark Byford (Mr Byford) the then 

Director of World Service and Mr Sambrook.  These emails exemplify further the lack of specificity of 

Mr Balen’s day-to-day role.  On 31 October 2003 Mr Sambrook sent the following email to his News 

Leadership Group: 

 

“I’m pleased to say that Malcolm Balen will be rejoining BBC as a senior editorial 

advisor working for me and to Mark Byford on Middle East coverage.  This is a 

particularly difficult and sensitive area for all broadcasters where we are subject to 

significant pressure and complaints from all parties.  We believe BBC News will benefit 

from the dedicated attention of a senior and highly experienced editorial figure who can 

help manage the pressures on us and advise us on the complexities of the current 

situation.  He will support us in continuing to deliver strong, accurate and independent 

journalism on Middle East affairs.  Malcolm’s experience as a senior programme editor 

at BBC, ITN and Channel 4 will be invaluable in this role”. 

 

52. Mr Byford sent an email on 3 November 2003 to his team stating that “For information, Malcolm 

will be helping to co-ordinate and advise on all ME coverage including our own”, together with a copy 

of Mr Sambrook’s email of 31 October 2003. 

 

53. For approximately the first four months of Mr Balen’s appointment he delivered fortnightly or 

monthly reports to Mr Sambrook, and he addressed some external complaints about BBC coverage of 

the Middle East and met with internal editors and journalists to discuss Middle East coverage.  

 

54. From about February 2004 Mr Balen’s main focus became the production of a report which he 

worked on for approximately six months. He explained in evidence: 

 

 19



 Appeal number: EA/2005/0032 

“I was concerned in my report to do two things: one was to examine the pattern of the 

complaints against the BBC and, if you like, examine the coverage that I was reviewing 

through the filter of those complaints, to see whether I thought the complaints were 

justified or not, not individual complaints but the pattern of them.  I was also examining, 

over time, a considerable amount of BBC output to see what it added up to over time, 

how those individual decisions, journalistic decisions, on a daily basis, what they 

amounted to in their totality”.  [Transcript 15th June p99-100]   

 

55. Mr Balen admitted that he had no idea how Mr Sambrook intended to use the report and explained: 

 

“To be honest, I did not really have an expectation.  The idea of the report grew, I think 

Richard probably mentioned it verbally to me when I rejoined the BBC and I do 

remember him saying, it was either late-2003 or early-2004, reminding me he did want 

a report.  We decided, as I sort of looked at coverage, it was easier to handle if it was a 

written report … As far as I was concerned, I was writing this report for Richard and I 

did not know what was going to happen to it.  As such, the recommendations that I 

framed, I framed them in what I might term ‘quite a soft way.’  He did not ask me for 

recommendations. I felt the natural conclusion of the report was that there should be 

recommendations.  I did not feel it was my place as somebody who had just come into 

the BBC as a one year contract to act as Senior Editorial Adviser.  I did not feel it was 

my role to be didactic in what I was saying.  They were just simply possibilities that he 

might wish to explore… To be honest, there was an awful lot of work involved in doing 

the report.  While I say it acquired mythological status, I do stand by my work and did 

do a lot of work on it and I was busy doing that rather than contemplating what might 

happen to it when I finished it”. [Transcript 15th June p113-15] 

 

56. Mr Sambrook received a draft of the Balen Report in June 2004 and by email to Mr Balen dated 18 

June said “Your report is terrific by the way.”  On 5 July 2004, Mr Balen sent by email a later draft of 

the report to Mr Byford, indicating “it should be ready in a week or so”.  

 

 

 20



 Appeal number: EA/2005/0032 

Changes in management and the creation of the Journalism Board 
57. In January 2004 the “Report of the Enquiry into the Circumstances Surrounding the Death of Dr. 

David Kelly C.M.G.” (The Hutton Report) was published. On 28 January 2004, the chairman of the 

BBC, Gavyn Davies resigned and Greg Dyke, the Director General, tendered his resignation, which 

was accepted by the Board of Governors. Eventually a new Director General, Mark Thompson (Mr 

Thompson) was appointed in June 2004 and soon embarked on reorganization. Mr Byford, had already 

been appointed Deputy Director-General in January 2004. Around August 2004, Mr Sambrook was 

appointed Director of World Service and Global News.  Helen Boaden (Ms Boaden) replaced Mr 

Sambrook as Director of News and Mr Balen began reporting to her.   

 

58. In addition to the Board of Governors and the Executive Board, Mr Thompson set up a newly-

formed Journalism Board with Mr Byford as Chairman and Mr Sambrook as a member. Other 

members included Ms Boaden, Pat Loughrey, Director of Nations & Regions – responsible for all 

journalism in BBC local news across England and national news within Northern Ireland, Scotland and 

Wales, and Stephen Whittle, Controller of Editorial Policy.  These were all senior managers within the 

BBC. 

 

59. Mr Whittle described the remit of the Journalism Board in his evidence as follows:   

 

“Between us, we were responsible for setting the strategy and values as well as 

overseeing journalism across all areas of the BBC’s output, including the UK-wide 

television and radio services, news online, national and regional news programmes, 

local radio, the World Service and BBC World, the BBC’s international facing 

commercial channels”.   

 

The Balen Report  
60. One of the matters considered by the Journalism Board soon after its establishment was the Balen 

Report. Mr Byford had originally wanted the report discussed at the Board in September 2004. Mr 

Balen’s report was eventually considered at the 9 November 2004 Journalism Board meeting. From a 

number of emails in early November 2004, it becomes clear that the report was common knowledge 

and in circulation amongst the Journalism Board members.   In relation to the purpose for which the 

 21



 Appeal number: EA/2005/0032 

Report was being considered by the Board, Mr Balen commented in evidence that “it did go to the 

Journalism Board as part of a wider strategy review of the Middle East from which several decisions 

flowed”. 

 

61. Mr Balen was subsequently requested to assist in implementing recommendations made in the 

report.  In evidence to the Tribunal, he explains, “All of these [recommendations] were directed 

towards improving the BBC’s journalism and programme content”.   

 

62. Immediately following the 9 November 2004 meeting Mr Byford emailed Journalism Board 

members as follows: 

 

“Following our very good discussion at the Journalism Board today on our Middle East 

coverage and on Malcolm’s report, can I summarise where we are.  We will now take 

forward a number of strands of work which we will then bring together for approval at 

the Journalism Board as soon as possible in the New Year [late January/early 

February]… All these strands can be brought together in a paper ‘Taking Forward BBC 

Coverage of the Middle East’ in January/February, which should be set in the context of 

the Governors 2004/5 objective:  ‘Ensure the BBC meets the highest standards of 

independence, impartiality and honesty in its journalism and implements 

recommendations on training, editorial control and complaints handling.’  We are then 

likely to take forward this amalgam of all our work on the Middle East to Executive 

Board and Board of Governors in February within this framework, Richard Addy to co-

ordinate the overall progress on the strands and the drawing up of this paper”. 

 

63. The Taking Forward paper was eventually presented to the Journalism Board on 9 February 2005.  

Progress on the implementation of enumerated strands was considered at Board meetings on 17 March 

2004, 7 April 2004, 26 May 2005 and 1 November 2005. 

 

64. Mr Balen explained “the initiative stemming from my report” in evidence at the Tribunal hearing 

as,  

 

 22



 Appeal number: EA/2005/0032 

“The establishing of the post of Middle East Editor, reviewing the BBC’s analysis 

capability, developing a key facts guide, auditing the use of on air Middle East experts 

and developing BBC training”  [Transcript 15th June p 99].  

 

65. The Tribunal has seen the confidential Taking Forward progress documents and understands that 

significant changes at the BBC resulted.  A very publicized change, for example, is the May 2005 

announcement of the recruitment of a Middle East Editor. Jeremy Bowen was appointed to the post in 

August 2005.    

 

Other uses of the Balen Report 
66. Around June 2005, Mr Byford commissioned a news gathering strategy paper from Ms Boaden and 

Mr Sambrook; they used the Balen Report as a source.  Mr Sambrook explained the remit of this paper 

in evidence at the Tribunal hearing: 

 

“It was simply another constituent of a broad look at all the BBC’s coverage and 

casting forward what our future resources would be required in the future, in what was 

clearly going to be a very major issue in a major region of the world for reporting for 

years to come.  So in this look across the Middle East, we absolutely considered 

Malcolm’s report, but we also, as I have said earlier, considered the way that the events 

were developing in Iraq” [Transcript 15th June p58]. 

 

67. Mr Sambrook explained that the Balen Report was “only one element” of a “wider discussion about 

the Middle East” [Transcript 15th June p59].  . 

 

68. In mid 2005 the BBC Board of Governors appointed Sir Quentin Thomas as chairman of a panel, to 

undertake an external independent review of BBC reporting in the Middle East.  His final document, 

the “Report of the Independent Panel for the BBC Governors on Impartiality of BBC Coverage of the 

Israeli-Palestinian Conflict” (The Thomas Report), was published in May 2006. 

 

69. Sir Quentin sought a copy of the Balen Report in order to complete his assigned independent 

analysis of the BBC’s Middle East reporting.  On 22 June 2005 Lea Sellers (Ms Sellers) of the BBC 

 23



 Appeal number: EA/2005/0032 

Governance Unit sought access to the Balen Report on behalf of Sir Quentin; Ms Sellers remained 

unsuccessful through August 2005, as emails presented to the Tribunal show.  On 3 November 2005 Sir 

Quentin requested a copy of the Balen Report from Mr Thompson. A copy was provided on 28 

November 2005.  Sir Quentin was specifically asked to keep “these management papers” confidential. 

Ms Boaden commented in an email to Richard Hutt copied to Mr Byford, Mr Balen and Ms Sellers: 

 

“I am very happy for Sir Quentin Thomas and his panel to have access to the full Balen 

Report and any background material associated with it.  However, this is conditional on 

the report remaining confidential to the Impartiality Panel.  The report was 

commissioned from Malcolm Balen by Richard Sambrook on an entirely confidential 

basis and I do not want the letter or the spirit of that commitment be broken”. 

 

70. In a letter dated 28 November 2005, Mr Byford informed Sir Quentin that the BBC had since 

established the post of Middle East Editor, reviewed the BBC’s analysis capability, developed a Key 

Facts Guide, audited the use of experts, and developed training.  

 

71. The Thomas Report mentions Balen twice in the main report, referring to Mr Balen as a “Senior 

Editorial Adviser”, and noting that Thomas enquiry was supplied with the Balen Report “which was 

prepared for BBC Management”.  In the Thomas Report, the Balen Report is mentioned under the 

heading of “Earlier Reviews”: 

 

“Balen Report: the Panel was given, in response to a request, an unpublished internal 

report prepared for BBC Management by Senior Editorial Adviser on the Middle East 

Malcolm Balen in 2003.  This was helpful to us but we say no more about it as it was 

given to us on confidential terms.  A number of recommendations have been 

implemented”  

 

72. As we understand it Mr Balen continues to review the BBC output on a regular basis.   

 

 

Arguments on the meaning of ‘journalism’ 

 24



 Appeal number: EA/2005/0032 

73. The parties and their representatives made extensive arguments before the Tribunal as to the 

meaning of “journalism” under FOIA. The main arguments are summarised as follows. 

 

74. Mr Sugar makes a number of submissions on the meaning of journalism. We have attempted to set 

these out briefly as follows.  

 

75. Firstly he submits that the derogation applies only to journalists’ source material, scripts, recordings 

and other material collected or created for the direct purpose of making a programme and that the 

Balen Report does not fall within this class of material. 

 

76. Alternatively he submits that information about editorial questions arising in relation to a 

programme in preparation may also be covered by the derogation.  However, information about 

editorial matters arising in relation to programmes already transmitted (or to a whole class of 

programmes to be transmitted) is not within the derogation. He continues that in so far as the Balen 

Report is information about programmes that had already been transmitted, it is not covered by the 

derogation. 

 

77. He also argues that journalism should be distinguished from the management of journalism and 

that, in effect, the latter usually will not be caught by the derogation. He further argues that words for 

‘for the purposes of’ in the derogation cannot mean ‘for the direct or indirect purposes of’ and must 

mean only ‘for the direct purposes of’ say journalism.  

 

78. He submits the purpose of the derogation is to protect BBC journalists from interference with their 

public watchdog functions as guaranteed by Article 10 of the ECHR and no further. 

 

79. In effect he argues for a narrow definition of ‘journalism’ and that the legislative background 

supports this contention. 

 

80. In contrast the IC argues that a broader definition of the derogation should be applied. 

  

 25



 Appeal number: EA/2005/0032 

81. Mr Nicholls submits that the starting point is to put the derogations, namely journalism, art and 

literature, in a permissible legal context. In this respect he accepts that both the DPA and the ECHR are 

relevant, particularly as they relate to freedom of speech. They are the permissible legal background for 

the Tribunal to take into account, and not the detailed legislative history prescribed by Mr Sugar which 

he says is excluded under Pepper v Hart. 

 

82. Mr Nicholls maintains that if an extravagantly broad view of the derogation were taken, and 

because nearly everything that the BBC does is concerned with journalism, art or literature, then it 

would not be difficult to argue that all information held by the BBC is held for those purposes.  He 

concedes this is too broad a view, and is not the one which the IC puts forward. 

 

83. However he submits that the reason that that extravagant view is not right is that there are two 

limitations which are implicit in the words of Schedule 1.  First, that in order for the BBC not to be 

treated as a public authority bound by the Act, the information must be directly linked to a journalistic 

purpose and therefore remote links are insufficient.  Secondly, that journalism, must be the dominant 

purpose for which the information is held. This issue of dominant purpose is dealt with later in this 

decision.  

 

84. Therefore, he contends, as a matter of law, that you cannot argue that an element of journalism 

being present in the information held cannot preclude the BBC from being subject to the Act, even if 

correct as a matter of logic. He continues that journalism is a function or a process of gathering, 

analysing and conveying news to people.  Therefore, prima facie, anything held for the purposes of that 

function or process is held for the purposes of journalism. 
 

85. In relation to content or output reviews he argues that a review of news which had been broadcast, 

which is undertaken in order to improve future broadcasting has a direct link to programme content.  

Therefore, it is not simply a matter of looking retrospectively as Mr Sugar argues.  It has ongoing 

implications of continuous improvement, and is part of the BBC’s Charter obligations. So a link 

between an output review and programme content is an indication that the information is held for the 

purposes of journalism. 

 

 26



 Appeal number: EA/2005/0032 

86. Mr Nicholls submits it is important to recognize that the concept of journalism, like that of art and 

literature, is broad.  It is not a concept to which it is easy to draw precise boundaries. Mr Sugar argues 

the derogation only applies to a journalist's sources, scripts, recordings and materials collected for 

programmes.  Mr Nicolls argues that that this contention is wrong for three reasons.  Firstly, such a list 

inevitably gives rise to the hard cases. It makes it difficult to know how to categorize editorial reviews, 

particularly if they are designed for the purposes of looking at journalism going forward, developing 

ideas for new programmes, decisions on editorial lines and so forth. These are all matters which, he 

argues, are self-evidently journalism but may be rather difficult to squeeze into Mr Sugar's restrictive 

analysis. 

 

87. The second problem, he argues, is that the approach involves rewriting Schedule 1, because it 

replaces the broad concept of journalism with narrower elements which it is difficult to suggest 

exhausts the concept of journalism. 
 

88. His third argument is that if the legislature had wanted to go down this prescriptive route, there is a 

precedent for it to do so.  S.10 Contempt of Court Act specifically protects journalist's sources.  If the 

legislature had wanted to protect journalists' sources and the other matters which Mr Sugar has 

identified, it could have built upon the Contempt of Court Act precedent. It did not do that but used the 

broader concept of journalism.    

 

89. In relation to the distinction which Mr Sugar sought to draw between journalism and the 

management of journalism, Mr Nicholls argues that this is not a legitimate distinction and that the 

management of journalism is an inextricable part of journalism. He contends that you can identify 

management issues which are not in any way related to journalism, such as, staffing issues, 

redundancy, pay rises, health and safety matters, environmental and property issues and so forth. 

However he does not accept as a proposition that where the subject matter in question is journalism that 

it makes any difference who is involved in the management chain.  It does not matter where in the 

management chain decisions are taken, if they are taken about journalism, even if this extends to the 

Board of Governors.  

 

 27



 Appeal number: EA/2005/0032 

90. This argument, he says, recognizes that the BBC has at its core certain obligations relating to its 

journalism, for example, the obligation of impartiality.  If the Board of Governors were to lay down 

guidelines to ensure that the BBC adhered to its obligations of impartiality, those would be directly 

related to its journalism. Mr Asielue referred in the Provisional Decision to carving out a creative and 

journalistic space in which the BBC could exercise its rights of free speech, without public 

interference.  This can also apply to management activity.    

 

91. Ms Carrs-Frisk argues that the terms “journalism, art and literature” are very broad and not defined 

in FOIA. The most obvious source of these words is in the DPA where the so called “special purposes” 

in s.3 use the same words and like FOIA the DPA contains no definition of the words. 

 

92. This means, she argues, that one must give the words their plain and ordinary meaning, whilst 

bearing in mind what appears to have been the statutory purpose behind their use, namely to protect 

freedom of expression and the rights of the media under Article 10 of ECHR and so as not to place 

PSBs at an unfair advantage compared to their commercial rivals. 

 

93. On this basis she continues the IC was correct to conclude in the Provisional Decision that 

journalism includes “all types of output which the BBC produces and broadcasts”. She maintains that 

the word includes not only journalistic output or content or product or expression but also the activity 

of journalism.                     

 

The Tribunal’s finding on the meaning of “journalism” 
 

94. The Tribunal wishes to give “journalism” its natural meaning as intended by Parliament. We need 

to do this so that we can decide this appeal, and if possible provide guidance to PSBs, those requesting 

information from them and the IC in relation to the scope of this part of the derogation. We recognise 

that the derogation was largely introduced in order to protect freedom of expression as espoused by 

Article 10 ECHR. 

 

95. FOIA includes the BBC “in respect of information held for purposes other than journalism, art or 

literature”. The Tribunal has to determine two matters concerning this limited application of FOIA to 

 28



 Appeal number: EA/2005/0032 

the BBC. The first is what does “journalism” mean for the purposes of the Act. The second is whether, 

on the date on which Mr Sugar made his request, the Balen Report was held for the purposes of 

journalism or for some other purpose. We have set out above the main arguments of the parties on the 

first matter and a considerable amount of evidence and background information relating to both 

matters. 

 

96. On a broad definition, it could be argued that all of the activities of the BBC are for the purposes of 

journalism, art and literature, as these are broad descriptions of a substantial part of its broadcast 

output. This is the position taken by some of the BBC’s witnesses including Mr Sambrook.  

 

97. The BBC agrees that the words “journalism, art, or literature” should be given their plain and 

ordinary meaning. Mr Sambrook in evidence as to what this means starts off by saying:  

 
“I think I would characterise "journalism" as the process or discipline of collecting, 

verifying, analysing and presenting information about current events or issues.” 

[Transcript June 15, p. 80 lines 7-18] 

 
98. This would appear to provide for a fairly narrow definition of journalism. However, Ms Francesca 

Unsworth (Head of News Gathering for BBC News) in evidence considered that the decision to create 

a new post of Middle East Editor was part of journalism and that you “cannot divide the managerial 

function from the journalistic function” in relation to the appointment [Transcript June 14 p. 135 lines 

10-16]: 

 

99. Mr Sambrook expressed the same view, despite his earlier statement [Transcript June 15, pp.48-49, 

lines 19-25, 1-23] 

 

“I think the difficulty is in the BBC -- if I can just make a general point first -- is that 

actually unlike newspapers which are generally organised where you have an editor and 

a managing director and the editorial and management functions are separated to quite 

a senior level, that is not the case in the BBC. From programme editor upwards, 

journalistic and managerial functions are mixed. … There are clearly issues which are 

purely journalistic and some issues that are purely managerial. …  most of the decisions 

 29



 Appeal number: EA/2005/0032 

that are taken there are driven journalistically because in the end, our business is about 

broadcast news and broadcast journalism, …[Transcript June 15, pp.78-79, lines 19-25, 

1-7] 

 

100. Later he said in evidence 

 

“I think one of the recurring themes of this tribunal is that I think it is very difficult to 

separate management and journalism as cleanly as that. And questions about how you 

make those selections, the resources that are available to you to make selections, might 

be characterised on the one hand as management, but they are absolutely core to 

journalism and determine both the quality, the nature and the character of journalism.”  

[ Transcript June 15 pp. 82-83, lines 14-25, 1-2] 

 

 
101. It would appear from this evidence that the BBC believes that the ordinary meaning of journalism 

is such that it permeates all levels of management to the extent that the largest part of what is done by 

that management is journalism and therefore covered by the derogation. This would have the effect of 

excluding most of the BBC’s management information from the remit of FOIA.  
 
102. However, if a very broad definition was intended, there would be little point in including the BBC 

in Schedule 1, Part VI of FOIA. The BBC could have been omitted altogether from the scope of the 

Act.  

 

103. On a narrow definition, journalism might be limited to the generation of specific journalistic 

output, that is, material that is published or broadcast. If that view is taken, protection of materials prior 

to broadcast could be covered by the FOIA exemption in s.22 (information intended for future 

publication), protection of journalistic sources could be covered by the exemption in s.41 (information 

provided in confidence), information of interest to commercial competitors could be covered by the 

exemption in s.43 (commercial interests) and internal editorial reviews could be covered by s.36 

(prejudice to effective conduct of public affairs). If a very narrow definition was intended, provision for 

a limited application of FOIA to the BBC would not have been required.  

 

 30



 Appeal number: EA/2005/0032 

104. It was argued before the Tribunal that a line should be drawn between journalism and the 

management of journalism. The Tribunal does not find this a helpful distinction, nor is it one that is 

capable of reasonably precise definition. “Management” can be exercised at many levels. The 

management of a front-line journalist by a more senior journalist is, arguably, directly for the purpose 

of journalism. Management at a strategic or directing level may have an impact on journalism but is, 

arguably, too remote from the journalistic function to be said to be for the purpose of journalism, as 

opposed to the overall direction of the organisation. 

 

105. Having considered all the evidence and arguments we find a more useful distinction may be 

between functional journalism, and the direction of policy, strategy and resources that provide the 

framework within which the operations of a PSB take place. 

 

106. In relation to functional journalism we find that it covers collecting or gathering, writing, editing 

and presenting material for publication, and reviewing that material. In order to further understand 

functional journalism the Tribunal considers the following three elements constitute functional 

journalism. 

 

107. The first is the collecting or gathering, writing and verifying of materials for publication. 

 

108. The second is editorial. This involves the exercise of judgement on issues such as: 

• the selection, prioritisation and timing of matters for broadcast or publication, 

• the analysis of, and review of individual programmes,  

• the provision of context and background to such programmes. 

 

109. The third is the maintenance and enhancement of the standards and quality of journalism 

(particularly with respect to accuracy, balance and completeness). This may involve the training and 

development of individual journalists, the mentoring of less experienced journalists by more 

experienced colleagues, professional supervision and guidance, and reviews of the standards and 

quality of particular areas of programme making. 

 

 31



 Appeal number: EA/2005/0032 

110. In the Provisional Decision Mr Asielue, described the derogation as protecting “journalistic, 

artistic and literary integrity by carving out a creative and journalistic space for programme makers 

to produce programmes free from the interference and scrutiny of the public”.  The Tribunal accepts 

the argument that the derogation was intended to establish a “journalistic space”, but considers some 

closer understanding of that space is required. The three elements described above of collecting or 

gathering, editing and quality assuring material for journalistic output appear to the Tribunal to be the 

ordinary meaning of “journalism” which makes sense of the derogation. 

 

111. We note that our approach is consistent with that set out in the HO Letter, referred to above, 

although we do not rely on the letter as supporting our view. It will be recalled that the letter was 

intended to assist DCMS in answering a request for information from a Japanese broadcaster 

regarding the treatment of PSBs under the (then) Freedom of Information Bill. Stephen Earl (Mr 

Earl), from the Freedom of Information Unit of the Home Office, said that the Government had 

sought not to place the PSBs “at an unfair disadvantage to their commercial rivals”, hence the 

decision to limit the application of the legislation to information other than that held for journalistic, 

artistic or literary purposes. 

 

112. Similarly we note that our approach is consistent with Mr Earl’s view that: “The intention 

behind this limitation is to protect the resource constituted by information gathered by the public 

service broadcasters for the purpose of programme making.”  Mr Earl’s letter clarified also those 

matters not intended to be covered by what became the derogation. He said: “Information held by the 

public service broadcasters in relation to their operation, administration, management, policies etc is 

covered by the Bill.” However we do not rely on Mr Earl’s view. 

 

113. The Tribunal accepts that “information gathered … for the purpose of programme making” is a 

reasonable starting point for a definition of what falls within the “creative and journalistic space” 

referred to in the Provisional Decision. The Tribunal considers it self-evident that the news gathering 

and editorial functions (the first two legs of the Tribunal’s definition set out above) fall within the 

“journalistic space” and constitute a part of the “information gathered … for the purpose of 

programme making”. Some further consideration of the third, quality assurance leg is required, as 

this is of particular relevance to the nature of the Balen Report.  

 32



 Appeal number: EA/2005/0032 

 

114. It makes sense to us that an integral part of programme making is striving continuously to 

improve performance, and that measures are in place to assure and enhance quality. This is why the 

Tribunal includes within the ordinary meaning of journalism the third leg relating to quality 

assurance.  

 

115. As stated earlier in this decision, the Tribunal was informed in the evidence of Mr Sambrook 

that ‘output reviews’ were undertaken of areas of the BBC’s broadcasting. These were said to enable 

senior journalists to reflect on the quality and balance of output. Mr Sambrook told the Tribunal that 

such reviews were a “primary means of influencing journalism”. In his evidence, Mr Balen told the 

Tribunal that he regarded his report as being very much of the nature of an ‘output review’. The 

Tribunal has had the benefit of reading the Balen Report, and the nature of the bulk of the material 

contained within it is consistent with Mr Balen’s description. 

 

116. Self-critical review and analysis of output is a necessary part of safeguarding and enhancing 

quality. The necessary frankness of such internal analysis would be damaged if it were to be written 

in an anodyne fashion, as would be likely to be the case if it were potentially disclosable to a rival 

broadcaster.  

 

117. In our view, output reviews, including the bulk of the material in the Balen Report, are produced 

for the purposes of journalism, and will be generally within the scope of the derogation. As such, if 

held solely for that purpose, they would be outside the remit of FOIA. However, it is possible that 

some information may be held by the BBC for more than one purpose, and may be held for different 

purposes at different times. 

 

Multiple purposes 
118. What happens if the information the subject of a request is held by the BBC for both journalistic 

and non-journalistic, art and literature purposes? Clearly many requests will cover a number of 

purposes, in and outside the derogation. 

 

 33



 Appeal number: EA/2005/0032 

119. Mr Sugar submits that the wording of the derogation is clear. It includes within the Act 

information held by the BBC for purposes other than those of journalism.  If information is held for a 

non-journalistic purpose it is held for a purpose other than the purposes of journalism.  As a matter of 

language, it is simply irrelevant that the information is also held for a journalistic purpose. 

 

120. He argues the derogation could have been expressed so as to exclude from the Act information 

held by the BBC for the purposes of journalism whether or not it was also held for a non-journalistic 

purpose.  The language which would have expressed this would have been to define the BBC as a 

public authority ‘in respect of information not held for the purposes of journalism etc’.  On this 

wording, if information was held for the purposes of journalism, it would be outside the Act whether 

or not it was also held for other purposes. 

 

121. He submits that as a matter of language if information is held for a non-journalistic purpose then 

it is within the scope of the Act. It is simply irrelevant that it may also be held for a journalistic 

purpose.   

 
122. Ms Carrs-Frisk on behalf of the BBC argues that information may often be held for more than 

one purpose, and the purposes may vary in significance.  But the intention behind the designation (as 

she refers to the derogation) of the BBC in Schedule 1 to FOIA is plainly to draw a dividing line 

between information which is and is not subject to FOIA.  This suggests that the derogation should be 

interpreted either so that the BBC is a public authority in relation to information which is exclusively 

held for purposes other than journalism, etc (“non-journalistic purposes”), or so that the BBC is a 

public authority where the dominant (albeit not necessarily exclusive) purpose for which it is held is 

non-journalistic.   

 

123. She continues it is clearly arguable that exclusivity is the test. However she submits that the 

most sensible approach (which Parliament is likely to have intended) is to consider whether the 

dominant purpose of holding the information is non-journalistic.  Another way of posing the same 

question is to ask whether the information is predominantly held for non-journalistic, or journalistic, 

purposes.  This approach is consistent with the test applied by the Courts in considering whether a 

 34



 Appeal number: EA/2005/0032 

document created for multiple purposes is covered by litigation privilege (see Waugh v British 

Railways Board [1980] AC 521).  

 

124. The Tribunal agrees that the dominant purpose test is the test that Parliament is likely to have 

intended. However we find that there is a difference between a dominant purpose test in relation to 

the “creation” of a document, as in Waugh, and a dominant purpose test in relation to the “holding” 

of the document which is the criterion under FOIA. Clearly whereas the purpose(s) for which a 

document is created is set in time, the purposes for which a document is held can change over time. 

Therefore the application of a dominant purpose test under FOIA will relate to the purpose(s) for 

which the information was held at the time the request was received by the public authority and not at 

the time the information was created. 

 

125. A document that is primarily an output review may be held for more than one purpose. Such a 

review might disclose a weakness in news gathering. If the review was a factor taken into account by 

an editor in deciding to run a story from an area of news gathering strength, rather than one from an 

area of relative weakness, that in our view would be a purely journalistic decision, and the 

information would be held for the purposes of journalism. However, if the review was used to 

support a case for additional financial or staffing resources to enable the weakness to be corrected, or 

to make a case for additional resources to be allocated to one area rather than another, it would then 

be held for other purposes and would lie outside the derogation.  

 

126. At the highest level, the BBC Governors exercise responsibilities laid upon them by the Charter. 

The Tribunal was told that the objectives of the Governors for the period in question (2004/5) 

included ensuring that the BBC meets the highest standards of independence, impartiality and 

honesty in its journalism.  It is easy to see that the content of an output review particularly if it 

contained suggestions or recommendations dealing with these standards, as the Balen Report does, 

could assist the Governors in the discharge of that responsibility. If an output review was to be used 

in that way, then in our view it would be held for the purpose of governance, in addition to any other 

purpose for which it might be held. 

 35



 Appeal number: EA/2005/0032 

 
127. In his evidence, Mr Sambrook said that he had engaged Mr Balen because he “wanted a private, 

informal view of our journalism from someone whose judgement I trusted”.  Had the matter ended 

there, the Tribunal would have had little difficulty in concluding that Mr Balen’s work was 

“journalistic” under the definition provided above. 

 

128. However, the matter did not end there. Mr Balen wrote his work up as a formal report entitled 

“Reporting the Middle East” which was submitted to the BBC’s Journalism Board as paper JB(04) 40 

on 9th November 2004. The Journalism Board, as we have already established, is a very senior body 

within the BBC, chaired by the Deputy Director General. The functions of the Journalism Board were 

described to the Tribunal by Mr Whittle.  

 

129. He described the work of his Department as including the production of editorial guidelines for 

the BBC as a whole. The Tribunal was told that the guidelines include provisions on bias, accuracy, 

impartiality and other issues relating to programme standards and journalistic integrity. A current 

version of the guidelines was “approved for publication by the Board of Governors” in April 2005. 

This approval by the Governors is a clear indication that the document, and related policy work at 

this level, related as much to the discharge by the Governors of their responsibilities under the 

Charter as to the purposes of functional journalism. 

 

130. Against this background, Mr Whittle described the establishment of the Journalism Board by the 

Director General in 2004. It consisted of those senior executives who “were responsible for setting 

the strategy and values as well as overseeing journalism across all areas of the BBC’s output”. The 

Tribunal considers that these oversight and strategic responsibilities are not within the “creative and 

journalistic space” that is protected by the derogation. Furthermore, they have a clear relationship to 

the exercise of the overall responsibilities of the Governors. 

 

131. Mr Whittle’s evidence records the consideration by the Journalism Board of the Balen Report. 

He said “The review itself was relevant to the strategic editorial oversight of programme making the 

Board was expected to have. It enabled the Board to consider what improvements if any it needed to 

make to the BBC’s coverage.”  He went on to say: “The report also stimulated the Board into 

 36



 Appeal number: EA/2005/0032 

commissioning additional journalistic tools to assist in coverage of the area to have an impact on the 

way that news editors treated a story.” 

 

132. Mr Whittle regarded the Balen Report as having been prepared for the purposes of BBC 

journalism. The Tribunal considers that when the Report was considered by the Journalism Board, 

the purposes it supported were of a policy and strategic nature, related to the overall allocation of 

resources, and to the discharge by the Governors, through the senior executives of the BBC, of their 

Charter responsibilities. 

 

133. The Tribunal is clear that, when originally commissioned, Mr Balen’s work was for 

predominantly journalistic purposes. It formed a part of the third leg of the meaning of journalism 

that the Tribunal has adopted, in that it was primarily an output review intended to assure and 

enhance quality. However, when elevated to the Journalism Board on 9th November 2004, as a formal 

report, it was being used for, and hence was held for, wider purposes of strategic policy and resource 

allocation, which lie outside the scope of the derogation.  

 

134. There were significant consequences arising from the consideration by the Journalism Board of 

the Balen Report, not least the allocation of resources to appoint a Middle East Editor, in the person 

of Mr Jeremy Bowen. In Mr Byford’s letter to Sir Quentin Thomas of 28 November 2005 he stated 

that: 

 

“The initiatives have included establishing the post of Middle East Editor; reviewing 

our analysis capability; developing a Key Facts guide; auditing the use of on air 

‘Middle East experts’; developing our training.” 

 

135. The seniority of the Journalism Board, and the strategic and resource consequences of its 

consideration of the Report, lead the Tribunal to the view that, from 9th November 2004 the dominant 

purpose for which the information was held lay outside the scope of the derogation. 

 

 

 

 37



 Appeal number: EA/2005/0032 

Tribunal’s findings 
136. The Tribunal finds that at the date the request was received by the BBC the dominant purpose for 

which the Balen Report was held was for purposes other than those of journalism, art and literature. Mr 

Sugar made his request for information on 8th January 2005. At that date the dominant purpose for 

which the information was held lay outside the derogation. The BBC was wrong to rely on the 

derogation in refusing to provide information and the IC was wrong to uphold that decision. 

 

137. Our finding in relation to the derogation is supported by the fact that the BBC has available to it 

a number of exemptions under FOIA to enable it to further protect its commercial position in relation 

to private media rivals, in addition to the derogation. These exemptions are principally set out in 

paragraph 103 above. 

 

138. Our finding means that the request was a valid request under s.1 FOIA and the Balen Report was 

held for a purpose within the remit of FOIA. This decides the second preliminary issue in this case. 

 

139. The Tribunal invites submissions from the parties on how Mr Sugar’s request should now be 

dealt with following this decision. The Tribunal considers there may be several possible options. 

Clearly, the effect of the Tribunal’s decision is that the BBC should now consider the request under 

the provisions of Parts I to IV of FOIA. The BBC might then send Mr Sugar a copy of the Balen 

Report, or issue a refusal notice under s.17 FOIA, or provide Mr Sugar with a redacted version of the 

Balen Report and issue a refusal notice in relation to the redacted parts. If the BBC issues a refusal 

notice then what is the process by which any exemptions claimed can be challenged by Mr Sugar? 

Should such challenge be considered by the IC in the first instance or dealt with by the Tribunal at a 

full hearing of this appeal? What time limits should be applied to this exercise?  

 

140. The Tribunal invites the parties to provide written submissions to the Tribunal as to how the 

matter should be dealt with from here onwards, within 20 days of the date of this decision, and to 

indicate whether there is agreement between the parties or some of them as to the way forward. Also 

the parties should indicate whether they are content for the Tribunal to decide on the next steps based 

on their written submissions or would wish to present the submissions to the Tribunal at a hearing 

convened for the purpose. 

 38



 Appeal number: EA/2005/0032 

 

 

Signed  Date 29th August 2006 
 
 

 John Angel 
Chairman 

 39


	 
	 
	 
	Journalism 
	 
	Background to the legislation 
	Hansard 
	Multiple purposes 
	 
	 

