
 
 

IN THE FIRST-TIER TRIBUNAL    Appeal No: EA/2015/0212 
GENERAL REGULATORY CHAMBER 
(INFORMATION RIGHTS) 
 

ON APPEAL FROM: 
The Information Commissioner’s Decision Notice No: FS50586208 
Dated: 25 August 2015 
 

Appellant:  Gerard Gallacher 
 

Respondent:  The Information Commissioner 
 

Heard at: Edinburgh 
Date of Hearing: 7 January 2016 
 

Before 

Chris Hughes 

Judge 

and 

Dave Sivers and Paul Taylor 

Tribunal Members 

 

Date of Decision: 16 February 2016 
 

Attendances: 
For the Appellant:  in person 

For the Respondent:  did not appear 

Subject matter:  
Freedom of Information Act 2000 

 



 Appeal No: EA/2015/0212 
 

 2 
 

Cases:  
BBC v Sugar (No 2) [2012] UKSC 4; [2012] 1 WLR 

BBC v The Information Commissioner [2009] EWHC 2348(Admin), [2010] EMLR 121. 

 

 

 

DECISION OF THE FIRST-TIER TRIBUNAL 

 

The Tribunal upholds the decision notice dated 25 August 2015 and dismisses the appeal. 

 

 



 Appeal No: EA/2015/0212 
 

 3 
 

 

REASONS FOR DECISION 

Introduction 

1.  On 12 May 2015 the BBC programme, “File on Four” broadcast an edition entitled 

“Who killed Emma” which concerned a 10 year old unsolved murder.  This broadcast, 

which described its contents as the result of a BBC investigation, was similar in 

substantive content to a series of articles which had been published in the Sunday 

Mail on 5,12 and 19 April 2015.   

2. The Appellant in these proceedings considered that the BBC, in its description of the 

broadcast, may have misled the public and broadcast as its own investigation what 

was in fact a work of plagiarism.  In order to elucidate this issue he wrote to the BBC 

on 27 May 2015:- 

‘On Tuesday 12th May 2015, Radio 4’s File on Four broadcast a program titled 

“Who Killed Emma”, which related to the murder in 2005 of a Glasgow woman, 

Emma Caldwell. Can you please provide the following information? 

1 The date that this program was contracted by the BBC 

2 The date the program was allocated a 12th May broadcast slot 

3 The date that the presenter, Eamon OConnor, was contracted to present the 

broadcast.’ 

3. By a letter dated 15 June 2015 the BBC refused the request for information on the 

grounds that the BBC was not subject to the Freedom of Information Act in respect of 

information held for the purposes of “journalism, art or literature”.  On 18 June the 

Appellant complained to the Respondent who investigated and in his decision upheld 

the stance of the BBC.  The Appellant remained dissatisfied and has appealed to this 

Tribunal to determine the question.  

4.  In the letter setting out his grounds of appeal the Appellant set out the background of 

the murder investigation and the Sunday Mail publication.  He stated that bundle page 

12,13):- 



 Appeal No: EA/2015/0212 
 

 4 
 

“…the manner of presentation, content and tone could have left no-one in any doubt 

that “File on Four” were claiming that their program was revealing something not 

previously known, and was innovative, original investigative journalism. 

… 

The BBC is a publicly funded Corporation and it has built its journalistic reputation 

for broadcasting articles which are truthful reliable and trustworthy.” 

He referred to the reasoning of the Respondent and continued:- 

“Surely, however a Corporation cannot be allowed to utilise this clause in order to 

disguise potential deception? 

… 

The public who fund the Corporation, have to be reassured that when they watch, or 

listen, to documentary programs broadcast by the BBC, and which claim to be 

original and revelatory, they do so in the knowledge, and belief, that these claims are 

true, and reliable.”  

5. The Respondent resisted the appeal relying on his decision notice and setting out the 

reasoning of the Supreme Court which, in BBC v Sugar (No 2) [2012] UKSC 4; 

[2012] 1 WLR considered the position of the BBC under FOIA. 

6.  In the hearing the Appellant emphasised the public interest in getting answers to his 

questions and the importance of maintaining the standards of the BBC.  He felt that 

the BBC had to be answerable for the content of their broadcasts and he did not 

consider that lazy journalism could be covered.  He could not see the logic for blanket 

protection for the BBC’s production of “journalism, art or literature.” 

Legal analysis 

7. Section 7 of FOIA makes provision for the limited application of the Act to certain 

public authorities:- 

“(1) Where a public authority is listed in Schedule 1 only in relation to information of 

a specified description, nothing in Parts I to V of this Act applies to any other 

information held by the authority.” 

In Schedule 1 the BBC is listed:- 



 Appeal No: EA/2015/0212 
 

 5 
 

“The British Broadcasting Corporation in respect of information held for purposes 

other than those of journalism, art or literature” 

8.  The question for the Tribunal is whether the specific information requested,which are 

three key dates in the preparation of a programme for broadcast, are held for purposes 

“other than those of journalism, art or literature”.   

9.  The purpose of this exemption from FOIA is to protect the independence of the BBC 

and to prevent it from being placed at a disadvantage compared with other 

broadcasters.  In Sugar (paragraph 39) Lord Wilson stated:- 

 “I would be surprised if any later set of facts was to yield a conclusion that 

something which the BBC put out, or considered putting out, to the public or to a 

section of the public did not fall within the rubric either of journalism or of art or of 

literature. So, although one might have an interesting debate whether nowadays the 

word “journalism” encompasses more than news and current affairs, the debate is 

likely in this context to be sterile. For any output which did not obviously qualify as 

journalism would be likely to qualify either as literature or – in particular, in that its 

meaning has a striking elasticity – as art.” 

10. Lord Wilson went on to give qualified approval to a tripartite classification of 

journalism adopted by the original Tribunal in Sugar and explored its application with 

respect to financial information:- 

“The Tribunal contrasted the three suggested types of journalistic activity with the 

direction of policy, strategy and resources which provides the framework within 

which a public service broadcaster conducts its operations. 

… It is important to note, however, that not all financial information will be held by 

the BBC for purposes other than those of journalism. If financial information is 

directly related to the making of a particular programme, or group of programmes, it 

is likely to be held for purposes of journalism. On the same day, namely 2 October 

2009, as that on which he handed down his judgment in the present proceedings, 

Irwin J handed down his judgment in BBC v The Information Commissioner [2009] 

EWHC 2348(Admin), [2010] EMLR 121. He held that information about (among 

other things) costs referable to its broadcast of “EastEnders”, about its annual 

budget for “Newsnight” and about the price paid for its right to cover the winter 

Olympics in Turin in 2005/06, was held at an operational level in order to assist in 



 Appeal No: EA/2015/0212 
 

 6 
 

the making of editorial and creative choices and so was held partly (and, if relevant, 

predominantly) for purposes of journalism. 

11. In this case the information held related directly to the making of the programme – the 

dates contracts were entered into and the date the slot for the programme was 

determined.  These are clear editorial decisions going to the arrangements for the 

production of what must, whatever its merits or de-merits, be considered to fall within 

the exemption even if, as the Appellant contends, some of the programme consisted of 

false assertions as to the provenance of the information contained within the 

programme, if it is not journalism it is entertainment or art. 

12.  The majority of the Supreme Court (Lords Mance, Phillips, Walker and Brown) held 

(paragraph 109) that:- 

“once it is established that the BBC held the Report for purposes of journalism, art or 

literature, the Report was exempt from disclosure, and would have been even had 

these not been the predominant purposes for which it was held.” 

13.  The reason for this was set out in the judgement of Lord Mance;- 

“111. In the present case, the special consideration to which the legislator gave effect 

was the freedom of the BBC as a public service broadcaster in relation to its 

journalistic, artistic and literary output. Information held for any such purposes of 

journalism, art or literature was absolutely exempt from disclosure. The legislator 

was not content with the more qualified protection from disclosure, often depending 

on a balancing exercise or evaluation, which would anyway have been available 

under section 2, read with sections 28, 29, 36, 41 and 43. To read into the words 

“information held for purposes other than those of journalism, art or literature” a 

need to evaluate whether such purposes were dominant seems to me unjustified. I 

share Lord Walker’s view (para 79) that the real emphasis of the words is on what is 

not disclosable, so that the exemption applies, without more, if the information is held 

for any journalistic, artistic or literary purpose. 

14. The Tribunal is satisfied that the information requested by the Appellant was 

operational information closely tied to editorial decisions about a broadcast which had 

occurred only a few weeks before the request.  The information was therefore held for 

the purposes of that broadcast output and the Respondent’s decision was correct in 

law.  The appeal is dismissed.   



 Appeal No: EA/2015/0212 
 

 7 
 

15. Our decision is unanimous. 

 

 

 

Judge Hughes 

[Signed on original] 

 

Date: 16 February 2016 


