
 
 
 
IN THE FIRST-TIER TRIBUNAL    Case No. EA/2014/0298 
GENERAL REGULATORY CHAMBER 
INFORMATION RIGHTS 
 
 
ON APPEAL FROM: 
 
The Information Commissioner’s  
Decision Notice dated 2 October 2014 
FS50547905 
 
 
Appellant:                       W.R. Tomlinson 
 
First Respondent:       Information Commissioner 
 
Second Respondent:     British Broadcasting Corporation 
 
 
Considered on the papers 

 
 

Before 
John Angel 

(Judge) 
and 

Pieter De Waal and Rosalind Tatam 
 

 
 
Subject matter: s.3 and Schedule 1 Part VI FOIA (the BBC derogation) 

 
Cases: BBC v Sugar (No 2) [2012] 1 WLR 439, [2012] UKSC 4 (Sugar No 2) 
BBC v Information Commissioner [2009] EWHC 2348 (Admin) 
BBC v Information Commissioner EA/2009/0015 
Home Office & Information Commissioner (EA/2008/0027) 
Home Office & Information Commissioner & Ian Cobain (EA/2012/0129) 

 
 
 

DECISION 
 

The Tribunal upholds the Decision Notice and dismisses the appeal. 
 
 



Appeal No. EA/2014/0298 

REASONS FOR DECISION 
 
Background 
 

1. On 3 June 2014 Mr Tomlinson wrote to the British Broadcasting 

Corporation (“BBC”) requesting certain information (“the Request”): 

 

“Can you please advise me [of] the operating costs, for each of 

the last 5 financial years, for each of the following regional/local 

BBC UKPSB services: 

 

BBC Channel Islands News 

BBC Radio Guernsey 

BBC Radio Jersey 

BBC Isle of Man” 

 
2. The BBC responded on 9 June 2014. It explained that it did not intend to 

disclose the information, as it took the view that the information was not 

subject to FOIA because it was held for the purposes of journalism, art or 

literature (“the Derogation”). It informed Mr Tomlinson that, in the BBC’s 

view, the information was held for the purposes of creating the BBC’s 

output or the information supported or was closely associated with such 

creative activities. 

 

3. On 12 July 2014 Mr Tomlinson complained to the Commissioner, asserting 

that the Derogation did not apply to the information he sought. The 

Commissioner informed Mr Tomlinson, on 4 August 2014, that in his 

preliminary view the Derogation did cover the information sought, and 

suggested that Mr Tomlinson withdraw his request. He declined to do so, 

providing a number of arguments as to why the information sought was 

held for purposes other than those of journalism, art or literature. These 

were essentially that (i) he had asked for general figures on each service, 

not the costs of a particular programme/event, (ii) the Supreme Court 

decision in BBC v Sugar (No 2) [2012] 1 WLR 439, [2012] UKSC 4 (Sugar 

(No 2)) suggested that financial information was only held for the purposes 

 2



Appeal No. EA/2014/0298 

of journalism if it ‘directly related’ to journalistic output, and (iii) the FTT 

decision in BBC v Information Commissioner EA/2009/0015 (“BBC FTT”) 

suggested that “the global amount of spending by [a] BBC station” was not 

held for the purposes of journalism, art, or literature.  

 
The Decision Notice (“DN”) 
 

4. The Commissioner issued his DN on 2 October 2014. He noted that the 

BBC was a public authority within the meaning of FOIA, but only had to 

deal with requests for information “in respect of information held for 

purposes other than those of journalism, art or literature”. Accordingly 

where information was held for those purposes, the BBC had no obligation 

to comply with Part I of FOIA (DN/10-11).  

 
5. The Commissioner noted the judgments of the Court of Appeal and 

Supreme Court in Sugar (No 2). The Supreme Court had endorsed Lord 

Neuberger MR’s judgment in the Court of Appeal that “provided there is a 

genuine journalistic purpose for which the information is held, it should not 

be subject to FOIA”, and considered that the Derogation applied even if 

journalism/art/literature was not the predominant purpose for holding the 

relevant information (DN/12-14). The Supreme Court had however 

suggested that there should be a “sufficiently direct link” between the 

holding of the information and the fulfilment of one of the derogated 

purposes (DN/15).  

 
6. The Commissioner considered the statements of the Supreme Court that 

journalism, art, or literature means, in effect, the whole of the BBC’s output 

to the public. The question was therefore whether there was a sufficiently 

direct link between the purposes for which the information is held and the 

production of the BBC’s output, or the BBC’s journalistic or creative 

activities involved in producing such output (DN/16-18). 

 
7. The BBC had submitted certain arguments to the Commissioner in relation 

to the four services covered by Mr Tomlinson’s request. These were that: 

 

 3



Appeal No. EA/2014/0298 

a. BBC Channel Islands News is not a standalone service, but a 

dedicated television programme broadcast on weekdays on BBC 

One in the Channel Islands. Its budget is contained within the 

budget for BBC News. Its operating costs “inform the editorial 

process of reviewing and planning for future programmes and 

therefore affects the creative output of the BBC” (DN/19-20). That 

creative output is directly influenced by the allocation of funds which 

is in turn determined by editorial decisions (DN/22).  

b. BBC Radio Guernsey and Radio Jersey are local radio services. 

Their budgets, together with 38 other local radio stations, are 

amalgamated in the BBC’s existing reports under the BBC Local 

Radio service licence. Editorial decisions are taken in respect of the 

Local Radio service licence as a whole, rather than  individual 

stations, and the allocation of funds within that service licence 

reflects editorial judgments of the Controller, English Regions. 

Accordingly the budget for an individual local radio station is 

functionally similar to an individual programme cost for a national 

radio station. Moreover, for any given local radio station, around 

80% of that budget consists of staff and talent costs which are 

directly connected to the journalistic, artistic or literary output of the 

BBC (DN/26-28). 

c. BBC Isle of Man is not a discrete broadcasting station, but is an 

online source of news, sport, and weather for the Isle of Man. Its 

operational budget falls within the budget for BBC English Regions 

which is itself contained within the overall budget for BBC News. 

The costs of the service are included in the BBC Online service 

licence. That budget, like those above, is used to inform the 

editorial process of reviewing and planning for future content and 

therefore affects the creative output of the BBC (DN/30-31).  

 

8. On a number of previous occasions the Commissioner had concluded that 

(i) certain requests made to the BBC fell within the Derogation (Decision 

Notices FS50404473, FS50497318, FS50319492, FS50363611), (ii) that 

annual budgets of BBC local radio stations fell within the Derogation 

 4



Appeal No. EA/2014/0298 

(Decision Notices FS50302135  and FS50386740), and (iii) that, since the 

BBC has a fixed resource in the Licence Fee, resource allocation as 

between different programmes goes to the heart of creative decision 

making (Decision Notice FS50314106). The same principles applied to this 

case (DN/21, 29, 33).  

 

9. Mr Tomlinson’s reference to BBC FTT did not assist: the Tribunal in that 

case was not asked to determine whether station by station spending per 

se fell under the Derogation, and the FTT’s decision was that FOIA did not 

apply to the information actually requested (station by station spending 

broken down by topic) (DN/34-36). Accordingly, the Commissioner 

concluded that the information fell within the Derogation (DN/37).  

 

Appeal to the Tribunal 

10. Mr Tomlinson lodged a notice of appeal with the First-tier Tribunal (“FTT”) 

on 27 November 2014. His grounds of appeal, formulated with the 

assistance of the Campaign for Freedom of Information, are as follows: 

a. That while information about the costs of making a particular 

programme may be information which is held for the purpose of 

journalism the BBC’s non-programme costs are not held for the 

purposes of journalism; 

b. That, accordingly, where an aggregated cost composed of 

programme and non-programme costs is requested, that aggregate 

figure is not held for the purposes of journalism.  

c. That Lord Wilson’s judgment in Sugar (No 2) indicated that 

financial information was likely to be held for purposes other than 

journalism, art or literature; 

d. That BBC FTT, properly understood, is an authority directly in his 

favour. The appellant’s request in that case, Mr Tomlinson says, 

was for “both the total spending for each station and the breakdown 

of those costs”. The FTT ruling held that “the breakdown by topic, 

but not the undifferentiated total, was held for the purposes of 

journalism”; and 

 5



Appeal No. EA/2014/0298 

e. That even if the present year’s figures were “held for the purposes 

of journalism”, past years’ figures would “cease to be so held after 

an appropriate period of time”, since “[a]ny actual decision which is 

required to be made now or in the future for the purpose of 

journalism is unlikely to rely to any significant extent” on the 

allegedly historic information. Such figures would now be held for 

archival, accounting, or accountability reasons. 

 
11. The BBC was joined as a party. All parties agreed that the case could be 

considered by the Tribunal on the papers provided to it by the parties 

without an oral hearing. 

 
The Evidence 
 

12. The BBC provided a witness statement of David Holdsworth who is the 

Controller of English Regions at the BBC.  In that role, he is responsible 

for editorial leadership and overall management of 3,000 staff in the 

production of local output and newsgathering for the BBC across 12 

television regions, 39 local radio stations and a comprehensive local online 

service. 

13. Mr Holdsworth’s evidence can be summarised as follows: 

a. His role as the Controller of BBC English Regions is essentially an 

editorial position. He has direct editorial responsibility for the 

content produced for the various different forms of output within the 

division, including the forms of output identified in the  Request. 

 

b. The BBC does not hold a single figure relating to the total cost of 

providing each form of output identified by Mr Tomlinson for each of 

the last five years.  

 

c. The information which the BBC holds and which is specifically 

attributed to the radio stations, programme and web-index referred 

to in the Request is the budgetary information which relates directly 

to the additional cost of providing localised editorial content on each 

 6



Appeal No. EA/2014/0298 

form of output. It is the cost of creating additional local content for 

these services to interact with the relevant BBC audience. 

 

d. The budgets which the BBC attributes to each of the forms of output 

identified by Mr Tomlinson do not include costs borne more broadly 

across the BBC such as the cost of providing content relating to 

weather and music rights. Equally, the budgets which the BBC 

attributes to each of the forms of output do not include the costs of 

capital, property, insurance, infrastructure or distribution costs. 

These are held centrally by the BBC and are not attributed to 

individual platforms or programmes. The BBC accounts for these 

costs according to its various service licences (e.g. BBC Local 

Radio as a whole), rather than by reference to individual 

programmes or forms of output (e.g. BBC Radio Jersey or BBC Isle 

of Man).   

 

e. The information which the BBC does hold and which is specifically 

attributed to the forms of output relates to the budgets allocated 

annually by Mr Holdsworth for producing the additional content on 

each of the relevant output services. This  largely compromises the 

cost of staff (80%) who produce the content, e.g. radio show 

presenters, station managing editors and journalists. The balance is 

made up of costs that are directly related to the output which the 

service produces, including newsgathering expenditure and 

incidental costs directly relating to the production of output. These 

budgets relate to the funding of content production on each form of 

output. 

 

f. The allocation of budgets to each form of output is driven by an 

assessment of the editorial requirements for that form of output 

specifically and also collectively within the context of demands for 

editorial resources across the various forms of output encompassed 

by BBC English Regions. The budgetary information is therefore 

 7



Appeal No. EA/2014/0298 

held and used to inform editorial decisions about the allocation of 

finite resources and to plan future output. 

 

g. This budgetary information is held and used by the BBC to: 

 

i. assist and inform editorial decision-making on a day-to-day, 

weekly and monthly basis in relation to the BBC’s output and 

the level of resources to be provided for the production of 

that output. This includes considering ad hoc requests for 

additional resources to cover exceptional events or the 

allocation of extra funding which may become available 

during the course of a year;  

 

ii. assist and inform editorial decision-making in relation to 

annual budgeting exercises in relation to the BBC’s output on 

each service/programme and the level of resources which 

can be provided for the production of output;  and  

 

iii. assist and inform longer term editorial decision-making which 

feeds into and responds to major financial and editorial 

restructuring reviews, such as Delivering Quality First ( DQF) 

or five yearly editorial service licence reviews by the BBC 

Trust.  

 

h. Mr Holdsworth believes that the release of the annual budgets 

which are linked to particular local services will impinge upon the 

BBC’s ability to make decisions about finite journalistic resource 

allocation on a purely editorial basis. Instead those editorial 

decisions will be subject to external commentary and pressure as 

between different areas of the BBC’s output, both across platforms 

and between different geographical parts of the area covered by the 

BBC.  

 
 

 8



Appeal No. EA/2014/0298 

The Law 
 

14. Firstly we should say that we are not bound by decisions of the 

Commissioner or other FFTs, only by decisions of higher courts and 

tribunals. However we can take note of such decisions to see if they can 

provide any assistance in coming to our findings. 

 

15. FOIA provides a right of access to information held by a public authority: s. 

1 FOIA. Public authorities are those listed in Schedule 1 FOIA: s. 3 FOIA. 

However, although the BBC is listed in Schedule 1, it is not subject to 

FOIA in respect of all the information it holds. Schedule 1 Part VI provides 

that one public authority is “The British Broadcasting Corporation, in 

respect of information held for purposes other than those of journalism, art 

or literature”. Accordingly it is necessary, in respect of requests for 

information made to the BBC, to determine whether or not the requested 

information is held for those purposes.  

 
16. The key authority on the meaning and scope of the Derogation is Sugar 

(No 2). That case concerned a request not for financial information, but for 

an internal report into the transparency and impartiality of the BBC’s media 

output on Israel-Palestine issues. The appeal concerned the approach to 

the BBC’s FOIA status where the requested information was held “partly 

for purposes of journalism and partly for purposes other than those of 

journalism” (per Lord Wilson JSC at [2]). In that context the BBC’s primary 

argument was that, so long as the requested information was held for the 

purposes of journalism to a more than minimal extent, it fell within the 

Derogation and hence outside FOIA. Its subsidiary argument was that so 

long as the information was not predominantly held for purposes other 

than journalism, it fell within the Derogation. The appellant’s argument was 

the reverse of the BBC’s former contention: in his view, provided that the 

non-journalistic purposes were significant (i.e. more than minimal), the 

information fell outside the Derogation (per Lord Wilson at [1]-[5]). 

 

17. The Supreme Court held 4:1 (Lord Wilson dissenting) that the correct 

construction was that put forward in the BBC’s primary argument. The 

 9



Appeal No. EA/2014/0298 

main majority judgment on this issue was given by Lord Walker, with short 

concurrences by Lord Phillips  and Lords Brown and Mance . In summary 

the majority’s position was that: 

 
a. The undefined words “journalism, art or literature” seem “to be 

intended to cover the whole of the BBC’s output … the purposes of 

journalism, art of literature would be, quite simply, the purposes of 

the BBC’s entire output to the public” (at [70] per Lord Walker JSC). 

Lord Wilson, in the minority, seems to accept this at [38]. This is the 

central theme of the Supreme Court’s ruling that there is a 

requirement for a “purposive construction” of the Derogation in 

order to give effect to Parliament’s intention in limiting the 

applicability of FOIA to the BBC. 

 
b. In the case of the BBC there was a “powerful public interest” 

against the BBC’s general subjection to freedom of information: 

“public service broadcasters, no less than the commercial media, 

should be free to gather, edit and publish news and comment on 

current affairs without the inhibition of an obligation to make public 

disclosure of or about their work in progress. They should also be 

free of inhibition in monitoring and reviewing their output in order to 

maintain standards and rectify lapses” (per Lord Walker at [78]). As 

Lord Phillips PSC noted, “[t]he protection is designed to prevent 

interference with the performance of the functions of the BBC in 

broadcasting journalism, art and literature. That is why it focuses on 

the purpose for which the information is held” (at [64]).  

 

c. Accordingly, the proper construction of the Derogation was that 

information “held for the purposes of journalism, even if it is also 

held for other (possibly more important) purposes” falls outside 

FOIA. Only information “held for purposes that are in no way those 

of journalism” falls within FOIA (at [75] per Lord Walker JSC, 

approving the conclusion of Lord Neuberger MR in the Court of 

Appeal). The “real emphasis [of the derogation] is on what is not 

 10



Appeal No. EA/2014/0298 

disclosable – that is material held for the purposes of the BBC’s 

broadcasting output” (at [79] per Lord Walker JSC).  

 

d. Interpreting the BBC’s Derogation in light of these considerations, 

“the key” to the meaning of “journalism, art and literature” under 

FOIA “lies in the omnibus word “output” (per Lord Wilson at [39]). In 

construing the BBC’s Derogation and specifically the meaning of 

“journalism” in this context, the Supreme Court noted that it was not 

constructive to have an exhaustive definition. However, the 

Supreme Court approved (per Lord Wilson at [39]) the Tribunal’s 

analysis of “journalism”1, subject to also including the exercise of 

broadcasting or publishing:  

 

“107.  The first is the collecting or gathering, writing and verifying 

of materials for publication.  

108.  The second is editorial. This involves the exercise of 

judgment on issues such as:  

 The selection, prioritisation and timing of matters for 

broadcast or publication, 

 The analysis of and review of individual programmes,  

 The provision of context and background to such 

programmes.  

109. The third element is the maintenance and enhancement of 

the standards and quality of journalism (particularly with 

respect to accuracy, balance and completeness). This may 

involve the training and development of individual 

journalists, the mentoring of less experienced journalists by 

more experienced colleagues, professional supervision and 

guidance, and reviews of the standards and quality of 

particular areas of programme making.” 

 

                                                 
1 para.107 to para.109 of its decision in Appeal No. EA/2005/0032 of 29 August 2006 

 11



Appeal No. EA/2014/0298 

e. However, this did not mean that almost all the BBC’s information fell 

outside the Act. It would be necessary for the Tribunal to “have 

some regard to the directness of the purpose”, considering “the 

proximity between the subject-matter of the request and the BBC’s 

journalistic activities and end-product” (at [83] per Lord Walker 

JSC). Two examples of information that would, it appears, fall within 

FOIA were given from the judgments below (all [83-84]): 

 
i. The cost of cleaning the BBC boardroom; 

ii. Information about advertising revenue, property ownership or 

outgoings, financial debt and the like. 

 

The rationale of the latter category (approving the statements of 

Lord Neuberger MR in the Court of Appeal) was that a link as 

tenuous as “the more that is spent on wages, rent or interest 

payments, the less there is for programmes” would not suffice.  

“However, on that basis, literally every piece of information held by 

the BBC could be said to be held for the purposes of journalism. In 

my view, save on particular facts, such information, although it may 

well affect journalism-related issues and decisions, would not 

normally be ‘held for purposes…of journalism’. The question 

whether information is held for the purposes of journalism should 

thus be considered in a relatively narrow rather than a relatively 

wide way.” 

 

18. That ‘remoteness’ criterion was considered by Lords Phillips, Brown, and 

Mance in the context of archival material. Lord Phillips  at [67] put the 

general point slightly differently, but to the same effect: the Derogation 

only applied if “an immediate object of holding the information is to use it 

for one of [the specified] purposes”. Lord Brown  considered at [106] that 

Lord Walker’s formulation was appropriate: the question was “whether 

there remains any sufficiently direct link between the BBC’s continuing 

holding of the information and the achievement of its journalistic 

purposes”. Lord Mance considered that such material would fall outside 

 12



Appeal No. EA/2014/0298 

FOIA if the material was “not envisaged for any current purpose, but 

stored for historical purposes or against the possibility of some unforeseen 

need to revisit, or produce evidence of, past events. A library maintained 

for current reference would in contrast contain material held for the 

purposes of journalism, art or literature” (at [112]).    

 

19. Lord Wilson gave a dissenting judgment. In his view the ‘predominant 

purpose’ test was the correct one.  

 

20. The initial appeal to the High Court in Sugar (No 2) was handed down 

together with another case, BBC v Information Commissioner [2009] 

EWHC 2348 (Admin) (“the Financial Decision”). That case did concern a 

number of requests for financial information, set out at [7-10] of the 

judgment. Those requests included “BBC Newsline’s annual budget for 

outside broadcasts in each of the last five years?”, “the total cost of BBC 

NI Spotlight programmes involving overseas travel in the past three 

years?”, the amount paid for the broadcast rights for the 2006 Winter 

Olympics, and the annual budgets for Top Gear, Newsnight, and 

Eastenders.  

 
21. Irwin J considered the scope of the Derogation, concluding that the 

Derogation applied to information held “to any significant extent for the 

[specified] purposes” (and thus presaging the Supreme Court’s decision 

considered above) at [72], and that the Tribunal’s decision (which had 

been that the ‘predominant purpose’ test applied) should be quashed. 

However, in case he was wrong he went on to consider the application of 

the ‘predominant purpose’ test to the requested information. He noted that 

since the information was not itself journalistic, artistic, or literary the 

question was whether it was held for those purposes (at [85]). The 

evidence was that the information was “held for “operational” purposes”, 

and that it was “difficult to say that [information so held] is not held for the 

purposes of “journalism, art or literature”. This would not however cover all 

the BBC’s information: the judge compared the “cost of cleaning the BBC 

 13



Appeal No. EA/2014/0298 

boardroom”, a non-operational cost, to “the operating cost of creating an 

episode of a programme” (at [86]).  

 
22. The evidence of the BBC’s witnesses had been that “the information … is 

used at an operational or commissioning level to enable the BBC to 

monitor expenditure against a fixed budget, and to help predict future 

costs, or in other words as they would say directly for journalistic or 

creative purposes”. The Tribunal did not find that that evidence was wrong 

(at [88-89]). The judge concluded that “information which comes to be 

aggregated continues to be held within the BBC at an operational level 

and for journalistic, literary or artistic purposes. … [[T]he Tribunal] failed 

properly to grapple with the evidence … and … their conclusions were 

flawed”. 

 

23. Where the information requested comprises information partly held for the 

purpose of journalism and partly for other purposes, the relevant test laid 

down in Sugar (No 2) is whether the information is held “to any significant 

degree” (i.e. more than de minimis) for the purpose of journalism, art or 

literature (per Lord Brown at [104]). Lord Brown advised that when 

determining at what stage the information will cease to be held to any 

significant degree for the purposes of journalism and will become held 

instead for archive purposes will necessarily “depend on the facts of the 

case and involve a question of judgment” [106]. Lord Mance also adopted 

a similar approach at [111] stating that “the exemption applies, without 

more, if the information is held for any journalistic, artistic or literary 

purpose”. Therefore it appears that if the information in question is held to 

any such degree, the information falls within the scope of the Derogation 

and there is no obligation for the BBC to produce the information, even if 

that purpose is not the predominant purpose for holding the information.   

 

Grounds of Appeal 
 

24. Having set out the evidence and the law we now consider each of Mr 

Tomlinson’s grounds of appeal in turn. Before doing this we set out the 

BBC’s general submissions. 

 14



Appeal No. EA/2014/0298 

 

25. The BBC’s core submission is that the information which the BBC holds in 

relation to the Request is clearly held and used by the BBC for editorial 

purposes directly related to the BBC’s output. It is therefore held for the 

purposes of journalism, art or literature and falls within the scope of the 

BBC’s Derogation under FOIA. There is therefore no obligation on the 

BBC to disclose this information under FOIA.  

 

26. The BBC first notes that the directness of the link between the information 

sought and the BBC’s output is inherent in Mr Tomlinson’s original request 

itself which seeks “the operating costs…for each of the following 

regional/local BBC UKPSB services.” UKPSB stands for United Kingdom 

Public Service Broadcasting. Mr Tomlinson therefore, it says, is seeking 

the costs associated with providing the BBC’s public service journalistic 

output on each of these services. On its face, the BBC maintains, that is 

information which directly relates to the BBC’s journalism and output, and 

which the BBC would hold for the purposes of journalism.  

 

27. Further, having regard to the facts set out at paragraphs 12 and 13 above, 

summarising the evidence of Mr Holdsworth it is clear, the BBC says, that 

it uses the budgetary information which it does hold for the purpose of 

editorial decision-making about the allocation and apportionment of finite 

journalistic resources in the short, medium and longer term.  

 

28. The BBC says that Mr Holdsworth’s statement makes clear that the BBC 

does not hold a single figure for each year for the cost of each of the forms 

of output identified by Mr Tomlinson. The budgetary information which it 

does hold and which it directly attributes to each of the forms of output 

relates to the cost of producing additional localised content on each form 

of output. The BBC does not allocate the costs of infrastructure, 

distribution or capital to individual forms of output or shared costs such as 

weather and music rights. These costs are held centrally by the BBC and 

are not allocated or attributed to different programmes or local radio 

 15



Appeal No. EA/2014/0298 

stations within the BBC but are accounted for at a higher level, e.g. across 

all local radio stations.  

 

29. The information which the BBC does hold and which is specifically 

attributed to each of the forms of output the BBC says is the budgetary 

information relating to the cost of producing additional localised content on 

the various forms of output, other than content which is paid for and borne 

by other parts of the BBC. This budgetary information is directly related to 

the BBC’s output.  This information is held and used by the BBC to inform 

editorial decisions about the availability of extra resources to meet 

exceptional journalistic needs, to plan and consider annual budgets for 

these forms of output and to consider and evaluate the apportionment of 

resources between different geographic areas and competing and 

complementary forms of output. This allocation of resources reflects the 

editorial judgments necessary to produce distinctive local content and 

provide an appropriate mix of local programmes.  

 

30. The information held by the BBC is used by senior editorial figures 

including Mr Holdsworth when considering long-term service licence 

performance and whether the BBC is meeting its editorial obligations 

under the BBC Charter in respect of local content and how such content 

should be funded. Mr Holdsworth’s statement explains these are editorial 

decisions about the allocation of journalistic resources. In this regard, 

there is no meaningful distinction between the cost of an individual 

programme and a series of programmes, whether that is across a 

particular radio station or as part of a linear series.  

 

31. This information is held and used by the BBC, it contends, for the second 

and the third categories of ‘journalism’ approved of by Lord Wilson in 

Sugar (No 2), namely it is held for editorial purposes of exercising 

judgment as to the selection and prioritisation of output. It is used and held 

by the BBC to inform the BBC’s editorial strategy in the short, medium and 

longer term and to maintain, develop and enhance the BBC’s journalism, 

including review of the standards and quality of particular areas of 

 16



Appeal No. EA/2014/0298 

programming making vis-à-vis the BBC’s public service broadcasting 

remit. Mr Holdsworth explains in his statement [at paragraph 48], that 

longer-term reviews such as service licence reviews are editorial in their 

focus – they examine output, engage with audience research and then 

consider any necessary or appropriate changes to editorial approach.  

 

32. The requested information, the BBC says, is precisely the type of 

information which Mr Justice Irwin expressly found in the Financial 

Decision (see §20 above) was held by the BBC for the purposes of 

journalism.  

 

33. This information, the BBC contends, informs current and future 

consideration of the allocation of journalistic resources. In this regard, it is 

specifically noted that this budgetary information is used by BBC 

management when considering both the BBC Trust Service Licence 

Reviews of output which take place for each service licence on a five 

yearly basis, and which inform editorial and output direction. The last such 

review took place in 2012, with another due in the near future. The 

information will be used to inform any similar major financial and editorial 

reviews of the BBC’s output in future.  

 

34. The Supreme Court recognised in Sugar (No 2), that the very purpose of 

the BBC’s Derogation under FOIA is to ensure that the BBC’s public 

service broadcasting purposes and editorial independence are not 

undermined or inhibited through the requirement or threat of disclosure 

under FOIA. Yet this is precisely the potential effect of the disclosure 

sought in this case, as Mr Holdsworth addresses at paragraph 51 of his 

witness statement.  Disclosure would lead to additional and unnecessary 

pressure on programme makers and senior editorial staff as to the 

allocation of resources by the BBC between one station or programme 

versus another, most likely to be played out by the media at large. The 

BBC’s Derogation under FOIA is intended to ensure that it occupies a level 

playing field in respect of editorial judgments compared to its commercial 

 17



Appeal No. EA/2014/0298 

competitors, and is not put in a worse position than commercial 

broadcasters.  

 

35. Against the background of the BBC’s submissions we now consider Mr 

Tomlinson’s grounds of appeal. 

 
Ground 1 
 

36. Dealing with each ground of appeal in turn Mr Tomlinson’s first ground 

(§10.a. above) is that non-programme costs cannot be held for the 

purposes of journalism. This contention appears to be based partly on an 

extrapolation from Irwin J’s ‘cleaning the BBC boardroom’ example at [86] 

of his judgment, in which the judge compared such activity to “the 

operating cost of creating a programme” which is “much more closely 

linked” to the designated purposes. Irwin J’s example is clearly correct, for 

the reasons given above: cleaning costs, like information about advertising 

revenue or property ownership, are too remote from the specified 

purposes to fall outside FOIA. However, it does not follow  that the test for 

remoteness is anything other than the “sufficiently direct link” or “proximity” 

test adopted by the majority of the Supreme Court and presaged by Irwin 

J. The judge did not suggest an artificial bright line between programme 

and non-programme costs, and (even if he had) such a suggestion would 

be incompatible with the Supreme Court majority’s later reasoning.  

 
37. Such an artificial bright line would also have odd results. For example, 

consider the requested information in the Financial  Decision case, which 

included the annual budgets of Newsnight, Eastenders and Top Gear. 

These are flagship BBC programmes, which presumably have significant 

budgets formed of a large number of costs some more directly related to 

the programme’s creative output, others less so. There is no necessary 

reason why the budget for a single large programme should be outside 

FOIA while e.g. the budget for the programmes and other expenses of a 

small radio station should be within FOIA. The majority approach in Sugar 

(No 2) provides the correct test of principle to determine the application of 

FOIA to the BBC.   

 18



Appeal No. EA/2014/0298 

 

38. In the application of that test to the first ground of appeal in this case, we 

have reached a divided view. In the minority view, the budget for a 

programme may clearly relate to the journalistic output (where that budget 

excludes the non-programming costs element, such as capital costs or 

cleaning).  The information sought in Sugar (no 2) was a report, and not 

an overall cost figure.  In this case, the information sought is wider and 

would be compiled / assembled by the BBC from information held by Mr 

Holdsworth and information held by other senior staff (those responsible 

for the property portfolio, the music contracts, etc.)  By contrast, the BBC’s 

current use of information, as described by Mr Holdsworth, relates only to 

the budgetary information referred to and held by Mr Holdsworth, and does 

not encompass the information more broadly described by Mr Tomlinson; 

and no evidence has been supplied to suggest that the overall, centrally 

held information described by Mr Tomlinson is used for the purposes of 

journalism.     

 
39. The majority take the view that even were Mr Tomlinson correct that there 

is a sharp delineation between programme and non-programme costs, he 

would not be entitled to the information he seeks. As the BBC has 

explained in evidence, BBC Channel Island News is a programme, for and 

shown in a particular geographical area. Further, the majority accept Mr 

Holdsworth’s view that local radio stations, such as BBC Radio Guernsey 

and Radio Jersey, are analogous in terms of size and editorial decision-

making to individual programmes within a national radio station. Again, 

BBC Isle of Man is a small online information source, functionally 

equivalent to a programme. 

 

40.  Moreover Mr Tomlinson’s assertion does not reflect the way that the BBC 

actually holds, records and attributes budgetary information. As described 

in Mr Holdsworth’s statement, the information which the BBC does hold 

and which is specifically attributed to each of the forms of output identified 

by Mr Tomlinson is the editorial budget for producing additional local 

content on those forms of output. It does not include the capital, 

 19



Appeal No. EA/2014/0298 

distribution or property costs which are accounted for across BBC service 

licences as a whole, rather than allocated individually to the specific forms 

of output identified by Mr Tomlinson. Mr Holdsworth’s statement explains 

how the information which the BBC holds is used to inform editorial 

decision-making. This is in keeping with how the FTT, the High Court, the 

Court of Appeal and the Supreme Court have consistently found this type 

of information falls within the scope of the BBC’s Derogation under FOIA. 

 

41.  The majority therefore do not uphold this ground of appeal.  In the 

minority view this ground is upheld in that the overall, centrally-held costs 

as described in the Request are not, in that form, held for the purpose of 

journalism. 

 

Ground 2 
 

42. The second contention is that “[t]he figure I have sought for each of the 

four services is made up of the total of their programme and non-

programme costs … the aggregate figure is not held for the purposes of 

journalism” (§10(b) above). Mr Tomlinson expands on this ground in his 

Additional Response date 25 June 2015 as follows. 

 

43. The BBC’s Response to the Grounds of Appeal of 28 May 2015 states “The 

BBC does not hold a single figure relating to the total cost of providing each 

form of output identified by the Appellant” (paragraph 14(b)). 

44. It also explains that the station specific information which the BBC does hold 

is budgetary information used to “assist and inform editorial-decision making” 

(paragraph 14(g)). 

45. These statements are supported by the witness statement of Mr  Holdsworth, 

(in particular at paragraphs 26-33).  Mr Holdsworth explains that (a) he is 

responsible for allocating the budget across BBC local radio stations (b) these 

decisions are based on editorial considerations (c) the budgetary information 

which he holds and uses for these purposes consists of information about the 

staff and programme-making costs of individual radio stations or services (d) 

this information is therefore held for the purposes of journalism. 

 20



Appeal No. EA/2014/0298 

46. Mr Tomlinson accepts that this information is held for the purposes of 

journalism, art or literature. However, he does not accept that the requested 

information is held for those purposes. 

47. The BBC, he contends, has approached this appeal in part by asking itself the 

wrong question.  Mr Holdsworth states in his evidence: 

“I understand that the Tribunal has specifically enquired whether the 

BBC holds a single figure for each year for the cost of each of the 

forms of output referred to in the Appellant's request. For the reasons 

which I now set out in more detail below, the BBC does not hold a 

single figure relating to the total cost of providing each form of output 

identified by the Appellant (i.e. BBC Channel Island News, Radio 

Jersey, Radio Guernsey and BBC Isle of Man) for each of the last five 

years.” (paragraph 26) (emphasis added in italics) 

A similar reference to “a single figure” is made in the BBC’s Response at 

paragraphs 10, 14(b) and 46. 

48. For the BBC to hold the requested information for FOIA purposes it is not 

necessary for it to hold an existing record containing a single figure for the 

overall costs (both editorial and non-editorial) of each service. It would be 

sufficient for the BBC to separately hold cost figures from which such a single 

figure could be compiled and for it to be capable of carrying out that exercise 

within the ‘appropriate limit’ under section 12 of FOIA.  

49. This, he says, has been the Tribunal’s well established approach to the 

question of whether information is ‘held’ for FOIA purposes. In Home Office & 

Information Commissioner & Ian Cobain (EA/2012/0129) the Tribunal stated: 

“32.  Public authorities are frequently requested under FOIA for 

statistics. They may not previously have extracted the particular 

statistic from their records but may be able to do so easily. In that 

case, the authority would be regarded as holding the requested 

information. By contrast, where the requested statistic cannot be 

derived readily from the existing records (because, say, the request is 

for a level of detail which simply cannot be ascertained from existing 

records), then it would be regarded as a request, falling outside FOIA, 

for the public authority to create new information, and the authority 

 21



Appeal No. EA/2014/0298 

would be entitled to respond that it did not hold the requested 

information.”2 

50. In Home Office & Information Commissioner (EA/2008/0027), the Tribunal 

held that: 

“13. Since the Home Office’s database undoubtedly contains a record 

of each of the work permits granted to the named employers in the 

years in question, it seems to us that it must follow that the Home 

Office hold information as to how many such work permits were 

granted. It is quite clear…that the legislation is concerned with 

information as an abstract phenomenon (ie facts which are recorded) 

and not with documents or records as such. Thus the fact that the 

total number of permits is not recorded anywhere as a number is in 

our view irrelevant: the number is implicit in the records of the relevant 

permits when put together and whether it comes in the form of a list of 

individual work permits or a total figure seems to us to be simply a 

matter of the form. 

14. We accept that…the information which [the requester] wants…is 

not information which the Home Office normally requires for its own 

business purposes…we cannot see that the Home Office’s normal 

business requirements have any relevance to the issue of whether 

they hold information or to their obligations under the Act. The Act 

was clearly designed to impose on public authorities obligations which 

may well go beyond those imposed by their normal business 

activities.” 

51. Mr Tomlinson further contends that, although the BBC’s Response and Mr 

Holdsworth’s witness statement describe the way editorial costs are held in 

detail, the way in which the non-editorial costs are held is dealt with extremely 

briefly. Mr Holdsworth states that the information which the BBC ‘holds’ in 

relation to each service does not include: 

“other costs such as capital, property, insurance, or infrastructure, 

distribution costs or, as noted above, content provided by other areas 

of the BBC.” (paragraph 34) 

                                                 
2 This finding was not questioned in the subsequent decision of the Upper Tribunal in that 
case, [2014] UKUT 306 (AAC) (02 July 2014) 

  

 22



Appeal No. EA/2014/0298 

52.  Mr Holdsworth states that information about the costs of the management 

and upkeep of buildings is held by ‘BBC Workplace’ which is part of the BBC’s 

Finance and Operations division and that the capital costs of new premises 

are held by the BBC’s Technology Department (paragraph 35). He adds: 

“the budgets which the BBC attributes to each of the forms of output 

identified by the Appellant do not include the costs relating to capital, 

property, insurance, infrastructure or distribution to individual radio 

stations such as BBC Radio Guernsey, BBC Radio Jersey or the BBC 

Isle of Man web-index. These costs are held by the BBC centrally, 

and are not allocated or attributed to individual programmes or 

platforms.” (paragraph 36) 

53. Mr Tomlinson says the question of whether the individual departments 

responsible for these non-editorial costs or for monitoring expenditure are 

capable of identifying them by reference to the individual services is not 

addressed.   

54. Mr Tomlinson then proceeds to suggest that it would be remarkable if the 

BBC does not link its records of expenditure to the service, programme or 

commissioning individual or department associated with the service or 

programme. Without such information, the BBC would be unable to control its 

expenditure or take even the most elementary precautions against fraud. 

55. In the unlikely event that the expenditure is not linked in this way, he says, 

there may be other ways of associating expenditure with the service 

concerned, for example, by a search carried out by reference to the relevant 

location or postcode.  

56. Mr Tomlinson then surmises that it seems most unlikely that the BBC holds 

this information only in such a highly aggregated form that it could not identify 

the relevant expenditure even where it needed to.  He refers to an example, in 

2010, when the BBC gave evidence to an inquiry by a select committee of the 

Tynwald (the Isle of Man Parliament) into the payment of the BBC license fee. 

BBC witnesses revealed that the cost of local provision of BBC services to the 

Channel Islands was £2.4 million3 and the cost for the Isle of Man was 

                                                 
3 Select Committee of Tynwald on the Television Licence  Fee, Report 2010/11, 
PP108/11, www.tynwald.org.im/business/pp/Reports/2011-PP-0108.pdf.  (Subsequently 
cited as “Select Committee”). Q30, page 95 

 23



Appeal No. EA/2014/0298 

between £100,000 and £200,000.4 Some actual expenditure figures were 

provided, indicating that this information can indeed be retrieved. For example 

the BBC revealed that: 

“The BBC bases three staff at the offices of Manx Radio in Douglas 

and contributes £12,500 per annum in rent/utilities (plus a half share 

of Manx Radio's annual internet connectivity charge - currently 

£18,000).”5 

57. Mr Tomlinson then suggests that the questions which therefore need to be 

determined are:  

(a) whether the BBC holds information from which the aggregate 

spending, both editorial and non-editorial, on each of the services 

concerned can be derived.  (He   stresses that he is seeking a 

‘ballpark’ figure, not the precise cost of every conceivable item of 

expenditure, and that “[a]ny search for cost information should be 

reasonable rather than exhaustive”.6) 

(b) whether that can be achieved within the appropriate limit 

(c) whether such aggregate figures once compiled are ‘held’ for 

purposes other than those of journalism, art or literature.  

 

58. Mr Tomlinson does not accept the BBC’s argument that an “aggregate” cost 

figure would contain a sufficiently direct link to the purposes of journalism to 

fall outside FOIA.  

59. Such a figure, he argues, is not, as the BBC has explained, used for the 

purpose of journalism, art or literature and furthermore in its view is not even 

held by it at all. The components of such a figure, such as capital, property, 

insurance and infrastructure do not form part of any editorial decision making 

process, as the BBC has stressed. The BBC would presumably not make any 

                                                 
4 Select Committee, Q31, page 95 
5 Letter from Mark Byford, Deputy Director General of the BBC, 26.1.2010, Select 
Committee page 204. 
6 Mr Tomlinson refers to  the Tribunal’s comment in Greg Muttitt & Information Commissioner & The Cabinet Office 
(EA/2011/0036  “A search should be conducted intelligently and reasonably. If the Cabinet Office or any other public 
authority maintains a refusal of FOIA disclosure based on s12, where the costs estimate includes the costs of looking in 
unlikely places where the information is not expected to be held, we would expect the Commissioner and the Tribunal 
to decide that s12 is not properly engaged and does not justify the refusal. As Mr Muttitt pertinently observed, in line 
with the policy of the Act, requesters would generally prefer a good search which delivered most relevant documents to 
a hypothetical exhaustive search which would deliver none because it would exceed the costs limit.” 

 24



Appeal No. EA/2014/0298 

journalistic use of an aggregate figure if it produced one. The aggregate figure 

would not allow the editorial costs to be deduced because the non-editorial 

costs vary independently of the editorial costs.  Any increase in the overall 

figure from one year to another could be caused by the employment of more 

journalists – or by the added legal costs of a new dispute, the capital costs of 

a new building, an increase in rent, the need to repair severely damaged 

premises or an increase in the advertising budget.7 

60. The BBC takes a different approach. It contends that it is incompatible with 

Irwin J’s conclusion at [92] of the Financial Decision that, in that case, 

aggregated information remained held for journalistic purposes (cf. §20 

above).  

 

61. We are also divided on our view of Mr Tomlinson’s argument under this 

ground of appeal. The majority consider that even if it is possible to 

aggregate all the editorial and non-editorial costs to give “the operating 

costs” (i.e. the requested information) for each service in question then 

that figure, on the evidence before us, will contain a significant component 

of journalistic costs to bring it within the Derogation following the majority 

decision in Sugar No 2. It does not matter that the actual aggregated 

figure is not currently used by the BBC. The Derogation covers information 

held for the purpose of journalism and if a substantial part of that 

“aggregated” information is held for the purpose of editorial or journalistic 

output then it is not caught by FOIA. 

 

62. The minority takes a different view. Mr Tomlinson’s argument is, in effect, 

accepted. While an aggregated top level figure of “operating costs” for 

each of the services may not be kept by the BBC, it may be “held” under 

FOIA if that overall figure may possibly be derived from information which 

does exist. Furthermore, on the BBC’s evidence and as a matter of fact, 

such an aggregated figure of “operating costs” for the services in question  

is  not used by the BBC for the purposes of journalism, art or literature and 

                                                 
7 Mr Tomlinson points  out that the BBC has disclosed a local station’s external advertising budget in response to a  
FOIA request, indicating that it does not regard that expenditure as for the purposes of journalism. Decision Notice 
FS50302135, 1 March 2011. 

 25



Appeal No. EA/2014/0298 

therefore cannot be covered by the Derogation. In addition, Parliament 

could not have intended that such a figure should be excluded from 

disclosure under FOIA.  This is supported in the Financial Decision (§91), 

which refers to where the requested information is “held” by the BBC in a 

different form and in a different place to the information it actually uses to 

inform editorial decision-making and states  “The only way this can square 

with the evidence is if the ‘‘contribution’’ made by the requested 

information is by way of its being aggregated, which in truth actually 

means that it becomes different information, held in a different form and in 

a different place within the organisation.” 

 
Ground 3 
 

63. Mr Tomlinson’s third ground asserts that Lord Wilson JSC’s judgment in 

Sugar (No 2) suggests that financial information is likely to be held for 

purposes other than journalism, art or literature.  

 

64. The BBC and the Commissioner do not accept this ground for two 

reasons. Firstly, this is not the effect of Lord Wilson’s judgment. The only 

passage to which Mr Tomlinson can point is two sentences in [42] of the 

judgment, where Lord Wilson says “not all financial information will be held 

by the BBC for purposes other than those of journalism. If financial 

information is directly related to the making of a particular programme, or 

group of programmes, it is likely to be held for purposes of journalism”. 

There is no statement in the judgment that financial information is 

generally likely not to be so held: the question for Lord Wilson was 

whether the information was “directly related” to the specified output. This 

is, it is submitted, effectively the same test applied by the majority (cf. 

§16(d) above).  

 
65. Secondly to the extent that there is any difference between Lord Wilson’s 

approach and that of the majority, they argue that Lord Wilson’s comments 

are both obiter and made in dissent. We as the Tribunal are bound to 

follow the clear statement of principle given by Lord Walker’s majority 

judgment as concurred in by Lords Phillips, Brown and Mance (cf. 

 26



Appeal No. EA/2014/0298 

judgment at [67], [82], [103], [110]) and summarised at §16 above. The 

difference of view between Lord Wilson JSC and his judicial colleagues 

was highly relevant to this issue: the reason Lord Walker JSC set out the 

‘directness’ test was because he was aware (cf. [82]-[83]) that without it 

his approach (unlike Lord Wilson’s) could be seen as “conferring on the 

BBC an immunity so wide as to make the particular statutory redemptions 

redundant”. The directness test was a feature of his approach not present 

in Lord Wilson’s reasoning. If Lord Wilson’s reasoning is different, it must 

be because he considered that such financial information would normally 

not be ‘predominantly’ held for the specified purposes. This is not a 

conclusion that is relevant to this case, given the terms of the majority 

judgments.  

 
66. This is particularly important in relation to one point. Lord Wilson referred 

to “the making of a particular programme, or group of programmes”. Mr 

Tomlinson may consider that this isolated phrase supports his view that 

non-programme costs fall outside the purposes of journalism. However, it 

does not. The Commissioner considers it was simply an example. In the 

same paragraph Lord Wilson considered the information requested in the 

Financial Decision, which included non-programme costs: the “price paid 

for [the BBC’s] right to cover the winter Olympics in Turin”, for example. It 

would be very odd, the Commissioner says, if Lord Wilson had intended to 

draw such an arbitrary line (arbitrary for the reasons given above §26) 

and, had he intended to do so, he would surely have given his reasons in 

a more detailed fashion.  In any event, the programme output of a small 

radio station is, as the BBC has explained, effectively that of a “group of 

programmes”.  

 
67. We unanimously reject this ground of appeal and accept the arguments of 

the BBC and Commissioner. 

 
Ground 4 
 

68. Mr Tomlinson’s fourth ground is that BBC FTT supports his case, since 

“the FTT … did not find that the undifferentiated total of station by station 

 27



Appeal No. EA/2014/0298 

spending was held for journalistic purposes: it was only the breakdown by 

topic that was excluded from the Act’s scope”.  

 
69. This, the BBC and Commissioner say, is based on a misreading of that 

decision. As can be seen from [§2] of the FTT’s reasons, a certain number 

of requests for information had been made and the BBC had refused to 

provide information in relation to any of the requests. The Commissioner 

had then decided “that some of the information was properly withheld and 

that some ought to be disclosed”. The BBC appealed against that decision 

(cf. [§4]), which was stayed pending the High Court Sugar (No 2) decision 

and the Financial Decision. The appeal was then allowed by consent in 

the light of those judgments (at [§5]). There is no suggestion in the FTT’s 

reasons that the appeal was not allowed in relation to all the information 

which the Commissioner had previously decided should be disclosed. By 

inference the list of information in the decision is that information which the 

Commissioner had ordered to be disclosed, and which decision the FTT 

overturned. The Tribunal simply did not have to deal with the issue 

whether such information, if held at a higher level of aggregation, would 

have been disclosable.  

 

70. We unanimously agree with the Commissioner. In any case we are not 

bound by the Tribunal’s decision in BBC FTT.  

 
Ground 5 
 

71. Mr Tomlinson’s last ground of appeal is that some older requested 

information may well be held for archival purposes. His argument is that 

older information is no longer held for the purposes of journalism. In the 

light of Mr Holdsworth’s explanation of how the BBC holds and uses the 

budgetary information we do not consider this is correct. The information is 

used to reflect and inform not only short term and medium term planning of 

editorial services, but longer term editorial planning including five year 

service licence reviews of editorial strategy and output and also major 

financial and editorial restructuring programmes such as DQF. The 

 28



Appeal No. EA/2014/0298 

evidence is that the information will continue to inform any such future 

major reviews.  

 

72. The Commissioner makes two points on this. The first is that Sugar (No 2) 

indicates that this is essentially a factual question parasitic on the 

‘proximity’ issue: does the “immediate object” of holding the information 

remain the advancement of the BBC’s purposes, or has the object of 

holding the information changed over time to an archival or storage 

function? The BBC’s evidence is that the relevant information remains held 

for the purposes of creating the BBC’s output.  

 
73. Secondly, there is no basis on which to assume that information stored for 

a period of time necessarily falls outside the BBC’s purposes. This can be 

seen from the Financial Decision: the information sought there included 

BBC Newsnight’s budget over five years and BBC NI Spotlight’s over three 

years (cf. §19 above). Irwin J’s judgment was extensively referred to in the 

Supreme Court in Sugar (No 2), and none of the judges who dealt with the 

‘archiving’ point sought to criticise his view that the material sought was 

“held at an operational level in order to assist in the making of editorial and 

creative choices and so was held partly (and, if relevant, predominantly), 

for purposes of journalism” (at [42] of Sugar (No 2) per Lord Wilson JSC. 

 

74. We have considered these arguments and the evidence in this case and 

the majority agree with the Commissioner and BBC that the older 

requested information is not held for archival purposes.   In the minority 

view, this ground of appeal is upheld, for the reasons given above (§60), 

that the total operating costs are not currently compiled by the BBC (these 

are “held” for the purpose of FOIA in more than one place) and thus are 

not held for journalistic purposes.    

 

Conclusions 

75. We unanimously reject grounds 3 and 4 to this appeal. In relation to 

grounds 1, 2 and 5 there is a majority decision to reject the grounds of 

appeal.  

 29



Appeal No. EA/2014/0298 

 30

 

76. We therefore dismiss the appeal and uphold the DN.  

 

 

Signed: 

 

Prof. John Angel 

Judge 

 

Date: 6 July 2015 

 


	IN THE FIRST-TIER TRIBUNAL    Case No. EA/2014/0298
	GENERAL REGULATORY CHAMBER
	INFORMATION RIGHTS

